نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 201
معلوم میشود جهنم نیز مانند بهشت صحرائی خالی است ، آتشها و عذابها
تجسم همان گناهانی است که به دست بشر روشن و فرستاده میشود ، مار و
کژدم و آب جوشان و خوراک زقوم دوزخ ، از ناپاکیها و پلیدیها خلق میشود
، همانطوری که حور و قصور و نعیم جاویدان بهشت از تقوا و کارهای نیک
آفریده میشود . خدا در مورد دوزخیان میفرماید :
« اولئک لهم عذاب من رجز الیم »[1] .
" آنان شکنجهای دردآور از ناپاکی دردآور خویش دارند " .
سه نوع کیفر
دو بحث گذشته که " تفاوتهای دو جهان " و " ارتباط دو جهان " را
مطرح کردیم ، مقدمهای بود برای بحث حاضر که میخواهیم انواع مجازاتها را
بررسی نماییم . در این بحث میخواهیم ثابت کنیم که نوع مجازات در آخرت
با نوع مجازات در دنیا متفاوت است ، و پاسخ اشکال بی تناسبی جرم و
مجازات ، بستگی به فهم این تفاوت دارد .
مجازات بر سه گونه است :
. 1 مجازات قراردادی ( تنبیه و عبرت ) . . 2 مجازاتی که با گناه ، رابطه تکوینی و طبیعی دارد . ( مکافات دنیوی
) . . 3 مجازاتی که تجسم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست . ( عذاب
اخروی ) .
تنبیه و عبرت
نوع اول مجازات همان کیفرها و مقررات جزائی است که در جوامع بشری به
وسیله مقننین الهی یا غیر الهی وضع گردیده است . فایده اینگونه مجازاتها
دو چیز است ، یکی جلوگیری از تکرار جرم به وسیله خود مجرم یا دیگران از
طریق رعبی که کیفر دادن ایجاد میکند ، و به همین جهت میتوان این نوع از
مجازات را " تنبیه " نامید . فایده دیگر ، تشفی و تسلی خاطر ستمدیده
است و این در مواردی است که از
[1] سبأ / [5]
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 201