نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 142
تفکیک ناپذیرند . به قول حافظ ، " چراغ مصطفوی " و " شرار بولهبی "
با یکدیگر توأمند :
در این چمن ، گل بی خار کس نچید ، آری چراغ مصطفوی با شرار بولهبی
است
و هم او به اصل تجزیه ناپذیری اجزاء جهان اشاره میکند آنجا که میگوید :
در کارخانه عشق از کفر ناگزیر است
آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد
نظام کل
تا اینجا سخن از ارتباط و پیوستگی اشیاء در وجود و هستی ، و تجزیه
ناپذیری جهان بود . صرف نظر از این جهت ، مطلب دیگری را باید در نظر
گرفت ، و آن اینکه اشیاء از نظر خوبی و بدی اگر تنها و منفرد و مستقل از
اشیاء دیگر در نظر گرفته شوند یک حکم دارند و اگر جزء یک نظام و به
عنوان عضوی از اندام در نظر گرفته شوند حکم دیگری پیدا میکنند که احیانا
ضد حکم اولی است . بدیهی است که همانطور که اشیاء منفرد واقعی اگر به
صورت نظام فرض شوند ، وجود واقعی شان انفرادی است و وجود عضوی و
اندامی و ارگانیک شان اعتباری است ، اگر اشیائی که واقعا و تکوینا جزء
و عضو یک نظامند ، به صورت منفرد در نظر گرفته شوند ، وجود واقعی شان
وجود عضوی و اندامی و ارگانیک است و وجود انفرادی شان ، وجود اعتباری .
اکنون میگوییم :
اگر بطور منفرد از ما بپرسند که آیا خط راست بهتر است یا خط کج ؟
ممکن است بگوییم خط راست بهتر از خط کج است . ولی اگر خط مورد سؤال ،
جزئی از یک مجموعه باشد ، باید در قضاوت خود ، توازن مجموعه را در نظر
بگیریم . در یک مجموعه بطور مطلق نه خط مستقیم پسندیده است و نه خط
منحنی ، چنانکه در چهره ، خوب است " ابرو " منحنی باشد و بینی کشیده
و مستقیم ، خوب است دندان سفید باشد و مردمک چشم مشکی یا زاغ . درست
گفته آنکه گفته است :
" ابروی کج ار راست بدی کج بودی " .
در یک مجموعه ، هر جزء ، موقعیت خاصی دارد که بر حسب آن ، کیفیت
خاصی برازنده اوست :
" از شیر حمله خوش بود و از غزال رم " .
در یک تابلوی نقاشی حتما باید سایه روشن های گوناگون و رنگ آمیزی های
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 142