نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 140
در هر حال بهتر این است که نخست ، وضع موجود را بررسی کنیم و آن را
نیکتر بشناسیم ، آنگاه به دنبال " طرحی بهتر " فکر خود را خسته کنیم .
شاید هم در یک بررسی جدی همین وضع کنونی را بپسندیم . برای مطالعه جهان
حاضر لازم است پدیدههای بلا و مصیبت را از دو نظر مورد بحث قرار دهیم :
. 1 شرور در نظام کل جهان چه موقعیتی دارند ؟
. 2 ارزش شرور از نظر خود آنها چیست ؟
در قسمت اول ، بحث این است که آیا در نظام کل جهان ، شرور ، قابل
حذف اند ؟ و به عبارت دیگر آیا جهان ، منهای شرور ممکن است ؟ یا آنکه
بر خلاف آنچه که در نظر بدوی تصور میشود ، حذف آنها از جهان ، یعنی جهان
منهای شرور ، غیرممکن است و نبودن مصائب مساوی است با نابودی جهان ، و
به عبارت دیگر ، شرور جهان از خیرات آن ، تفکیک ناپذیرند .
در قسمت دوم ، بحث این است که آیا مصائب فقط زیانمندند ؟ و به
اصطلاح دارای ارزش منفی هستند ؟ یا فوائد و آثار مثبت هم دارند و بلکه
آثار منفی آنها در جنب آثار مفید و مثبتشان صفر است .
اصل تفکیک
از آنچه در بحث " تبعیض " و در بحث " شر ، امری نسبی است "
گفتهشد تا حد زیادی روشن گشت که شرور ، غیر قابل تفکیک از خیراتاند ،
زیرا شروری که از نوع فقدانات و اعدامند ، به عبارت دیگر خلاهایی از
قبیل جهل و عجز و فقر که در نظام آفرینش وجود دارد ، تا آنجا که به نظام
تکوین ارتباط دارد ، از قبیل عدم قابلیت ظرفیتها و نقصان امکانات است
، یعنی در نظام تکوین برای هر موجودی هر درجه از نقص هست ، به علت
نقصان قابلیت قابل است نه به علت امساک فیض تا ظلم یا تبعیض تلقی
شود . آنچه از این امور به عدم قابلیت ظرفها و نقصان امکانات مربوط
نیست همانهاست که در حوزه اختیار و مسؤولیت و اراده بشر است و بشر به
حکم اینکه موجودی مختار و آزاد و مسؤول ساختن خویش و جامعه خویش است
باید آنها را بسازد و خلاها را پر کند و این است یکی از جهات خلیفة
اللهی انسان . اینکه انسان اینچنین آفریده شده و چنین مسؤولیتی دارد جزئی
از طرح نظام احسن است ، و اما شروری که وجودی هستند و در وجود فی نفسه
خود خیرند و در وجود لغیره شر ،
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 140