responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 116
دوا چه اثری می‌تواند داشته باشد ؟ در پاسخ فرمودند : دعا نیز از قضا و قدر است [1] .
در روایت دیگر آمده است که علی ( علیه‌السلام ) در پای دیواری نشسته‌ بود ، متوجه شد که دیوار شکسته است و ممکن است فرو ریزد ، فورا برخاست‌ و از آنجا دور شد . مردی اعتراض کرد که : از قضاء الهی می‌گریزی ؟ یعنی‌ اگر بنا باشد تو بمیری خواه از کنار دیوار خراب فرار کنی یا فرار نکنی‌ خواهی مرد و اگر بنا نباشد صدمه‌ای به تو متوجه گردد باز هم در هر صورت‌ محفوظ خواهی بود ، بنابراین فرار از زیر دیوار شکسته چه معنی دارد ؟ حضرت در پاسخ وی فرمود : « افر من قضاء الله الی قدره » [2] .
از قضاء الهی بسوی قدر الهی فرار می‌کنم .
معنای این جمله این است که هر حادثه که در جهان پیش می‌آید مورد قضا و تقدیر الهی است . اگر آدمی خود را در معرض خطر قرار دهد و آسیب ببیند ، قضاء خدا و قانون خدا است ، و اگر از خطر بگریزد و نجات پیدا کند آن‌ هم قانون خدا و تقدیر خدا است . اگر انسان در محیط میکروبدار وارد شود و بیمار گردد قانون است و اگر هم دوا بخورد و از بیماری نجات یابد نیز قانون است . بنابراین اگر انسان از زیر دیوار شکسته برخیزد و کنار برود ، کاری بر خلاف قانون خدا و قضاء الهی انجام نداده است و در چنین شرایطی‌ قانون خدا این است که از مرگ مصون بماند ، و اگر در زیر دیوار بنشیند و با سقوط دیوار نابود گردد این نیز قانون آفرینش است .
قرآن کریم ، این حقیقت را به شکل جالبی بیان فرموده است . در سوره‌ طلاق می‌خوانیم : « و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب 0 و من یتوکل‌ علی الله فهو حسبه ، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی‌ء قدرا »[3] .
" هر کس پرهیزکاری کند ، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات‌ قرار می‌دهد و از طریقی که گمان ندارد روزیش را می‌رساند ، و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی واگذارد ، خدا برای او کفایت است .
همانا خدا فرمان خویش


[1] بحار الانوار ، چاپ جدید ، ج 5 ، ص . 78 [2] توحید صدوق ، چاپ سنگی ، ص . 337 [3] طلاق / 2 - [3]

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست