نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 114
قانون چیست ؟
از آنچه تا کنون گفته شد دانستیم که پدیدههای جهان ، محکوم یک سلسله
قوانین ثابت و سنتهای لا یتغیر الهی میباشند ، و به تعبیر دیگر ، خدا در
جهان ، شیوههای معینی دارد که گردش کارها را هرگز بیرون از آن شیوهها
انجام نمیدهد .
اکنون بنگریم قانون چیست ؟ و سنت به چه معنی است ؟ آیا سنت و قانون
الهی از نوع قوانین موضوعه است و از قبیل تعهدات و قراردادهای اجتماعی
و التزامات ذهنی است ؟ یا آنکه مخلوق خاصی است که خدا او را آفریده
است ؟ یا هیچیک از این دو تعبیر درباره سنت و قانون الهی صحیح نیست ؟
و در هر صورت آیا ممکن است خدا سنت خود را نیافریند یا قرار ندهد ؟
چرا تغییر قانون و سنت خدا غیر ممکن است ؟
در پاسخ میگوییم : سنت و قانون ، چیزی نیست که آفرینش خاص و خلقت
جداگانه ای به آن تعلق بگیرد . قانون ، یک مفهوم کلی و انتزاع ذهنی است
و در خارج به شکل کلیت و قانون بودن وجود ندارد . آنچه در خارج وجود
دارد همان نظام علت و معلول و درجات و مراتب وجود است که در ذهن ما
تجرید مییابد و انتزاع میشود و به صورت " قانون " منعکس میگردد .
هستی درجاتی دارد و هر درجه آن موقعیت ثابت و مشخصی دارد . تصور ندارد
که علتی موقعیت خاص خود را به دیگری بسپارد و یا معلولی از جای خود نقل
مکان کند ، و همین حقیقت است که اینگونه تعبیر میشود : جهان قانون دارد
.
پس قانون آفرینش ، یک قرارداد و اعتبار نیست ، زیرا از چگونگی هستی
اشیاء انتزاع شده است ، و به همین دلیل ، تبدیل و تغییر برای آن نیز
محال است .
استثناها
آیا قوانین آفرینش ، استثناء پذیر است ؟ آیا معجزهها و کارهای خارق
العاده ، نقض سنت خدا است ؟
پاسخ در هر دو مورد ، منفی است . نه قوانین آفرینش استثناء پذیر است
و نه کارهای خارق العاده استثناء در قوانین آفرینش است .
اگر تغییراتی در سنتهای جهان مشاهده میشود آن تغییرها معلول تغییر
شرایط است و بدیهی است که هر سنتی در شرایط خاص جاری است و با تغییر
شرایط ،
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 114