responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 113
قرآن سپس یک فرمول کلی را یادآوری می‌کند . آن فرمول این است که هر فسادی ، مقدمه شکست و بدبختی است و هر تجدید نظر اصلاحی رحمت خدا را تجدید می‌کند . اینک متن آیات : « و قضینا الی بنی‌اسرائیل فی الکتاب لتفسدن فی الارض مرتین و لتعلن‌ علوا کبیرا 0 فاذا جاء وعد اولیهما بعثنا علیکم عبادا لنا اولی بأس شدید فجاسوا خلال الدیار و کان وعدا مفعولا 0 ثم رددنا لکم الکرش علیهم و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا 0 ان احسنتم احسنتم لانفسکم‌ و ان اسأتم فلها فاذا جاء وعد الاخرش لیسوؤا وجوهکم و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول امرش و لیتبروا ما علوا تتبیرا 0 عسی ربکم ان یرحمکم و ان عدتم‌ عدنا و جعلنا جهنم للکافرین حصیرا »[1] .
" به فرزندان اسرائیل اخطار کردیم که شما دو بار در روی زمین فساد بپا می‌کنید و علو و برتری می‌جویید ( یعنی قدرت خود را بر مردم تحمیل می‌کنید و به حقوق دیگران تجاوز می‌نمایید ، همان کاری که استعمارگران نسبت به‌ مستعمره‌ها انجام می‌دهند ) . به دنبال نوبت نخستین ، بندگانی از آن خود ، نیرومند ، بر می‌انگیزیم و بر شما مسلط می‌کنیم ، شما را بکوبند و در داخل‌ خاک شما نفوذ کنند .
بار دیگر - وقتی که شما خود را عوض کنید - شما را بر دشمنانتان پیروز کنیم و با مال و فرزند و نفرات ، شما را مدد رسانیم .
اگر نیکی پیشه سازید ، به نفع خود شما خواهد بود و اگر بد کنید نیز به‌ ضرر شما خواهد بود .
چون فساد دوم را ایجاد کنید ، مجددا دشمن را بر شما تسلط بخشیم تا شما را بدبخت سازند و دوباره در خاک شما و معبد شما پای بنهند و همه چیز را زیر و رو کنند . امید است پروردگارتان به شما ترحم کند ( یعنی ممکن است‌ پس از بدبختی ، دوباره شما را نیکبخت کند ) ولی اگر برگردید باز هم ما برمی‌گردیم ( زیرا قانون ما این است که اگر صد بار فساد کنید صد بار شما را بگوبیم ، و اگر در جهت خوبی و نیکی ، خود را عوض کنید ما هم روش‌ خود را با شما عوض می‌کنیم ) و جهنم را در برگیرنده کافران قرار داده‌ایم‌ " .
در حقیقت ، این آیات ، بسط و گسترش همان فرمول کلی است که : « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ».


[1] اسراء / 4 - [8]

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست