نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 253
شرح : این بحث ، بحث بسیار مفید و لازمی است . مورد بحث این است که
ملاک نیازمندی به علت چیست ؟
ما نظام علت و معلول را مشاهده میکنیم ، میدانیم که معلول نیازمند به
علت است ، اگر علتها نباشند معلولها نخواهند بود . برای فیلسوف این
پرسش پیش میآید که ملاک نیازمندی معلول چیست ؟ یعنی چه جهت و چه
حیثیتی از جهات و حیثیات معلول است که سبب میشود او نیازمند به علت
باشد .
در اینجا چهار نظریه است و ما سه تای از آنها را بیان میکنیم :
الف - نظریه مادیین : طبق نظریه مادیین ملاک نیازمندی اشیاء به علت ،
> نظر دیگر از قبیل ضرورت وصفی است ، و علت اینکه آن را جداگانه
اعتبار کردهاند همین است که از جهتی به ضرورت ذاتی شباهت دارد و از
جهتی به ضرورت وصفی و عین هیچ کدام نیست . از این نظر که نظر منطقی
است فرقی میان گذشته و حال و آینده نیست زیرا اگر محمول را در مرتبه
موضوع اعتبار کنیم قضیه ضروری میشود خواه آن محمول مربوط به گذشته و حال
باشد یا مربوط به آینده پس ضرورت بشرط محمول اختصاص به گذشته و حال
ندارد پس امکان استقبالی در مقابل این ضرورت وجود ندارد .
اما نظر فلاسفه در ضرورت بشرط محمول به اعتبارات ذهنی نیست ، نظر
اینها عین واقعیت است ، آنها میخواهند بگویند از نظر متن واقعیت میان
گذشته و حال و آینده تفاوت است هر ماهیتی که متلبس به وجود است نسبت
وجود بدان ماهیت ضروری است . زیرا ماهیت متلبس به وجود ، موجود است
بالضروره و این تلبس در مورد گذشته و حال صادق است نه در مورد آینده .
و اگر در اینجا فلاسفه اصطلاح دیگری غیر از ضرورت بشرط محمول وضع میکردند
( مثلا ضرورت فعلی یعنی ضرورتی که منشأش فعلیت وجود است ) بهتر و
مناسبتر بود .
این نکته نیز ناگفته نماند که امکان استقبالی غیر از امکان استعدادی
است ، امکان استقبالی نوعی امکان ذاتی است و چنانکه در محل خود ثابت
شده است میان امکان استعدادی و امکان ذاتی تفاوتهائی هست .
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 253