نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 246
داشتهاند ، نسبت آن معلولات باهم ، همچنین نسبت هر یک از معلولات یک
واجب با واجب دیگر نیز امکان بالقیاس خواهد بود [1] . [1] اینجا نیز سئوال دیگری پیش میآید و آن اینکه چه فرقی است میان
امکان بالغیر و امکان بالقیاس که امکان بالغیر را از اقسام نه گانه خارج
کردیم و اما امکان بالقیاس را نگهداشتیم و حال آنکه چنانکه دیدیم امکان
بالقیاس منحصر است به موردی که دو واجب الوجود فرض کنیم و چنانکه در
مباحث توحید ثابت شد وجود و واجب الوجود محال است .
جواب این است که امکان بالغیر خود یک امر محالی است ، یعنی فرض
امکان بالغیر فرض یک امر محال است ، اما امکان بالقیاس امر محالی
نیست آنچه محال است وجود دو امری است که ممکن بالقیاس باشند . یعنی
آنچه محال است مصداق امکان بالقیاس است و علت محال بودنش جنبه امکان
بالقیاس نیست ، جنبه دیگری است چنانکه از ادله وحدت واجب الوجود
هویدا است .
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 246