responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 22
درباره وجود ، گذشته از اینکه چیزی که از خود وجود روشن‌تر باشد وجود ندارد که بعنوان یکی از آثار وجود ، معرف وجود واقع شود ، اساسا فرض‌ وجود معرف مستلزم اینست که قبلا با مفهوم وجود آشنایی داشته باشیم ، زیرا وقتی که تعریف می‌کنیم ، معرف را موضوع ، و معرف را محمول قرار می‌دهیم و حکم می‌کنیم که : " آن این است " اگر با مفهوم وجود آشنا نباشیم مفهوم " است " را که به اصطلاح و " وجود رابط " [1] است‌ درک نمی‌کنیم . پس قبلا باید با مفهوم وجود آشنا باشیم تا بتوانیم وجود را تعریف کنیم . و بنابراین تعریف واقعی وجود " دور " است [2] .


[1] بعدا در فریده دوم معنی " وجود رابط " روشن خواهد شد . [2] این بیان که در بالا برای عدم امکان تعریف حدی و تعریف رسمی شد ، شاید بهترین بیان این مطلب باشد و مقصود بوعلی در نجات که گفته است : " وجود مبدأ اول همه شرحها و تعریفها است " همین است که ما توضیح‌ دادیم . حاجی سبزواری در شرح بیت بالا می‌گوید : " از آن جهت وجود ، حد ندارد که بسیط است و از آن جهت رسم ندارد که رسم بوسیله " عرضی " باید باشد و عرضی از کلیات پنجگانه است و همه کلیات از سنخ ماهیت می‌باشند و وجود و عوارض وجود از سنخ ماهیت نمی‌باشند " . این بیان در مورد " رسم‌ " صحیح نیست . زیرا اولا هیچ ضرورتی نیست ، " عرضی " که یکی از کلیات پنجگانه است از سنخ ماهیت باشد تا گفته شود وجود و عوارض وجود از سنخ ماهیت نیستند ، و ثانیا اینکه می‌گوید عوارض وجود از سنخ ماهیت‌ نیستند درباره عوارض مساوی وجود از قبیل وحدت ، وجوب ، و غیره صادق‌ است ، درباره مطلق عوارض وجود صادق نیست ، زیرا خود ماهیات از عوارض‌ وجودند و به همین دلیل مبحث ماهیت در فلسفه اولی ذکر می‌شود . ضمنا این مطلب نیز خوب است تذکر داده شود که اصطلاح " شرح الاسم " >

نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست