نام کتاب : نظری به نظام اقتصادی اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 164
" سرمایهداری و سوسیالیسم " ص 22 ، مجموعا سه دلیل برای مشروع بودن
ارث ذکر کردهاند :
الف . " حق ارث گذاردن ، نتیجه منطقی حق مالکیت است . انسان مختار
است آنچه را که مالک است از بین ببرد یا ببخشد ، بنابر این میتواند
دستور دهد که بعد از مرگ او آن را به دیگران ببخشند ، یعنی میتواند آن
را به ارث بگذارد . با از بین رفتن کسی که شیء را تولید کرده است ، شیء
از بین نمیرود . بنابر این آن کس میتواند اشخاصی را که باید بعد از مرگ
او شیء را صاحب شوند تعیین کند " .
ب . " ارث از نقطه نظر اخلاقی ، مشروع بلکه ممدوح است ، زیرا سبب
تقویت رابطه خانوادگی میشود . فی الحقیقه امید این که بتوانند برای
اطفال خود آسایش و رفاهیت بیشتری فراهم نمایند ، سبب تحریک فعالیت
پدر و مادر و تشویق آنها به زحمت کشیدن میگردد " .
ج . " از نقطه نظر اجتماعی ، ارث ، مفید بلکه لازم است . اگر ارث
مرسوم نبود ، آدمیان همین که به سن معینی میرسیدند ، دیگر کار نمیکردند ،
آنچه را که قبلا تولید نموده بودند به مصرف میرسانیدند . جامعه را میتوان
به شخصی تشبیه کرد که احتیاج به محصول فراوان دارد و از تمام ترقیات و
تمام عواملی که تشویق به کار کردن مینماید منتفع میشود ، این شخص (
اجتماع ) است [ که ] از تمام میراثهای فردی استفاده میکند " .
در ص 39 از طرف سوسیالیستهای مخالف ارث چنین میگوید :
نام کتاب : نظری به نظام اقتصادی اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 164