نام کتاب : نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 15
ناسازگارند یا ناسازگار نیستند ؟
به نظر من میآید که بحثهای اساسی درباب نبوت همین سه بحث است : یکی
[ اینکه آیا ] نیاز [ به دستورات الهی ] هست یا نیست و اگر هست از چه
راه ؟ دیگر اینکه این کیفیت ارتباط چگونه کیفیتی است ؟ و سوم اینکه
معجزات که دلیل و آیت پیغمبران است چیست و چگونه بوده است و ماهیت
معجزه چیست ، رابطهاش با علم چه رابطهای است ؟
البته مسائل دیگری هم در اینجا هست گو اینکه به اندازه این مسائل ،
اساسی نیست ولی به هر حال آنها هم مسائل مهمی است .
" نبی " و " رسول "
مثلا یکی از مسائل که از نظر قرآنی خیلی قابل بحث است این است که در
قرآن ، هم تعبیر " نبی " آمده است و هم تعبیر " رسول " ، نبی و رسول
، نبیین و رسل ، آیا نبوت با رسالت فرق میکند ، یعنی دو مقام و دو
خصوصیت است ؟ یا نه ، یک چیز است که با دو اسم تعبیر شده است ؟ کلمه
" نبی " از ماده " نبأ " است . نبأ یعنی خبر ، البته خبرهای مهم و
عظیم و خبرهای صادق . مثل اینکه هر خبری را نبأ نمیگویند ، کلمه " حدیث
" یا " خبر " را ممکن است بگویند ولی کلمه " نبأ " یک اهمیت
دیگری دارد . نبی یعنی خبر دهنده ، چون انبیاء از خدا خبرهایی آورده و به
مردم دادهاند ، به این اعتبار به آنها گفتهاند " نبی " . کلمه " رسول
" از ماده " رسالت " است که اصل معنایش رهایی است در مقابل قید .
" مرسل " در زبان عرب یعنی رها شده ، در مقابل " در قید شده " . مثلا
اگر مویی را همین طور رها کنند به پایین ، میگویند " ارسله " یعنی
رهایش کرد ، اما اگر مو را با سنجاقی ببندند این نقطه مقابل ارسال است
. ولی این کلمه را در مطلق مورد فرستادن [ به کار میبرند ] . وقتی که کسی
، کسی یا چیزی را از جایی به جایی میفرستد ، به آن میگویند " ارسال " و
" رسول " یعنی فرستاده به طور کلی . نمایندگانی که مثلا یک امیر ، یک
پادشاه از پیش خودش نزدیک نفر دیگر میفرستد اینها را معمولا در زبان
عربی " رسول " میگویند ، رسولی فرستاد یعنی نمایندهای فرستاد ،
فرستادهای فرستاد . این معنی لغویاش .
آیا در اصطلاح قرآن میان " نبی " و " رسول " فرقی هست که قرآن وقتی
به کسی
نام کتاب : نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 15