نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 24
پیدایش ملکه تقوا بعد از یک سلسله ممارست و تمرینهای منفی است که
صورت میگیرد . اما حقیقت تقوا غیر از این کارها است . حقیقت تقوا
همان روحیه قوی و مقدس عالی است که خود حافظ و نگهدارنده انسان است .
باید مجاهدت کرد تا آن معنا و حقیقت پیدا شود .
تقوا در نهجالبلاغه
در آثار دینی خصوصا در نهجالبلاغه که فوقالعاده روی کلمه تقوا تکیه شده
است ، همه جا تقوا به معنای آن ملکه مقدس که در روح پیدا میشود و به
روح قوت و قدرت و نیرو میدهد ونفس اماره و احساسات سرکش را رام و
مطیع میسازد به کار رفته . در خطبه 112 میفرماید : « إن تقوی الله حمت
اولیاء الله محارمة ، و الزمت قلوبهم مخافته ، حتی اسهرت لیالیهم ، و
اظمأت هواجرهم » . یعنی تقوای خدا ، دوستان خدا را در حمایت خود قرار
داده و آنها را از تجاوز به حریم محرمات الهی نگهداشته است و خوف خدا
را ملازم دلهای آنها قرار داده است تا آنجا که شبهای آنها را زنده و
بیدار نگهداشته و روزهای آنها را قرین تشنگی ( تشنگی روزه ) کرده است .
در این جملهها با صراحت کامل تقوا را به معنای آن حالت معنوی و
روحانی ذکر کرده که حافظ و نگهبان از گناه است ، و ترس از خدا را به
عنوان یک اثر از آثار تقوا ذکر کرده . از همین جا میتوان دانست که تقوا
به معنای ترس نیست ، بلکه یکی از آثار تقوا اینست که خوف خدا را ملازم
دل قرار میدهد . در آغاز سخن عرض کردم که معنای اتقوا الله این نیست که
از خدا بترسید .
نام کتاب : ده گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 24