نام کتاب : درسهای الهیات شفا 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 146
بدست آوردن ثواب به اجر و مزد خود رسیده و معامله طرفینی کامل میشود ،
آگاه نمیباشد و الا در آنجا نیز اطلاق جواد را در این قبیل موارد روا
نمیدارند . شیخ سپس بحث را از معنای لغوی جود و خیر منتقل مینماید به
این که : بطور کلی هر فاعل ناقصی که فعلش را به خاطر یک انگیزه و داعی
انجام میدهد خواه و ناخواه مستکمل است و ناگزیر از انجام فعل خودش
کمالی را میخواهد و مییابد . حال علمای اخلاق این مسئله را پیش میآورند
که آیا انسان میتواند فعلی صددرصد اخلاقی انجام دهد ؟ یعنی دست به عملی
بزند که از انجام آن هیچگونه منظور و مقصودی برای خویشتن نداشته و قصد او
فقط رسیدن خیر و خدمت به دیگران باشد ؟ در پاسخ به این پرسش سه نظریه
بوجود آمده است :
1 - طرفداران یک نظریه که ما آنرا " مادیت اخلاقی " مینامیم ، اساسا
معتقد هستند که : امکان ندارد انسان کاری را بدون هیچ انگیزه مادی منظور
در آن ، از برای خودش ، انجام دهد ، و در هر فعلی نیز که انسان را بظاهر
بی نظر و بدون محرک مادی یافتید ، با دقت نظر و شکافتن گروه و نوع فعل
سرانجام یک انگیزه و منفعت در عمق ضمیر فاعل خواهید یافت . شعر معروف
نیز ناظر بر همین نظر است : "
کل من فی الوجود یطلب صیدا
انما الاختلاف فی الشبکات
"
همه انسانها شکارچی هستند ( حال در شعر که میگوید کلیه موجودات
اینطورند ) یعنی همه کس در هر کاری طعمهای را میجوید و تمایز افراد فقط
در وسیله به دام انداختن و آلت صید است . یکی با تفنگ به منظور خود
میرسد و ابزار شکار دیگری چیزیست که کسی تصور نمیکند که با آن ابزار کسی
قصد شکار داشته باشد . پس خلاصه این نظریه این شد که انسان در هر فعالیتی
منفعتی را خواهان است حال این منفعت بهر شکل و بهر نحو میخواهد باشد
بهرحال انسان صیاد است و لذت او دریافت صید ، و حاصل کلام محال است که
انسان از دایره نفع طلبی خارج شود .
2 - نظریه دیگر ، در پاسخ میگوید خیر ، اینکه شما میگوئید ، ناشی از
عدم شناخت انسان است و بیان شما توصیف حیوان بود و انسان در مرحله
حیوانیت
نام کتاب : درسهای الهیات شفا 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 146