نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 31
بر میگردد ، ولی اسم این دیگر " نسخ " نیست .
بنابراین مبتنی بودن احکام اسلامی بر یک سلسله مصالح و مفاسد به اصطلاح
زمینی ( یعنی مربوط به انسان که در دسترس کشف عقل و علم بشر است ) از
یک طرف ، و سیستم قانونگذاری اسلام که به نحو قضایای حقیقیه است ( یعنی
حکم را روی عناوین کلیه برده است نه روی افراد ) از طرف دیگر ، ایندو
امکان زیادی به مجتهد میدهد که به حکم خود اسلام در شرایط مختلف زمانی و
مکانی ، فتواهای مختلف بدهد و در واقع کشف کند که چیزی در یک زمان حلال
است ، در یک زمان حرام ، در یک زمان واجب است ، در زمان دیگر مستحب
، یک زمان چنین است ، یک زمان چنان .
با این مطلب که الان عرض کردم ، ممکن است شما بفهمید که چرا اخبار ما
متعارض است مثالی عرض میکنم که آن را از عالم بزرگ مرحوم آقا میرزا
مهدی اصفهانی - که در مشهد بود - دارم و لذا ذکر خیری هم از این مرد
بزرگ میکنم او خیلی شدید به این حرف معتقد بود .
مثلا شما میبینید که از امام سؤال میکنند که زیارت امام حسین چطور است
؟ میگوید " مستحب است " از یک امام دیگر یا از همان امام در زمان
دیگر همین سؤال را کرده اند ، یا گفته " واجب است " و یا به عبارتی
گفته که مفهوم وجوب داشته ، [ مثلا گفته است ] " حتما باید چنین کنید ،
مبادا ترک کنید " باز ممکن است یک وقت دیگری سؤال کرده باشند ،
اساسا بی تفاوتی نشان داده باشد [ و مثلا فرموده باشد ] " حالا ضرورتی
ندارد ، میخواهی برو ، میخواهی نرو " .
یک آدم ساده میگوید : " جوابهای متناقض داده اند ! یک
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 31