نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 254
بنابراین ما نمیتوانیم تحت عنوان " نسبیت اخلاق " که اینها ذکر
کردهاند و نسبیت آداب را طرح کردهاند ، نسبیت اخلاق را بپذیریم .
بعد یک چیزهایی ذکر میکند که در دوره صیادی اخلاق چگونه بود و چه اخلاقی
خوب بود ، بعد در دوره کشاورزی چه اخلاقی خوب شد ، و بعد در دوره صنعتی
چه شد ، که مطلب مهمی ندارد .
سؤال :
. 1 اگر کسی را که تعادل رفتاری نداری ( دارای افراط یا تفریط است )
بیمار تلقی کنیم ، میدانیم که بیمار بر تمام اعمال خود کنترل ندارد ، در
نتیجه مسؤولیت رفتارش تا حدود زیادی از او سلب میشود ، چنانکه از نظر
حقوقی و جرم شناسی بین فرد سالم و مریض تفاوت قائل هستند .
. 2 ملاک تعادل رفتار چیست ؟ تعادل شاید امروزه این طور باشد که اگر
کسی مثلا در صف اتوبوس نیم ساعت معطل شد ، نباید اعتراضی کند و گرنه
تعادلش را از دست داده و افراط کرده و از نظر دیگران عقدهای است !
تعادل نسبی است و در فرهنگهای مختلف فرق میکند .
هر دو سؤالتان خوب بود مخصوصا سؤال اول این مساله که اگر فساد اخلاق
بیماری باشد ، تکلیف مسؤولیت چیست ؟ اولا سؤالی نیست که جوابش را ما
بخواهیم بدهیم ، جوابش را همه باید بدهند ، و روانشناسها باید جواب
بدهند که فساد اخلاقها را ناشی از یک نوع بیماریها میدانند ، ولی جوابش
واضح است : انسان از نظر روانی که
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 254