نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 92
و در آيه 93
سوره نحل آمده است: وَ لكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي
مَنْ يَشاءُ: «ولى او هركس را بخواهد هدايت مىكند و هر كس را بخواهد گمراه».
شبيه اين
تعبير در مورد هدايت و ضلالت و يا يكى از اين دو در آيات زيادى از قرآن مجيد به
چشم مىخورد. [1]
از اين
بالاتر در بعضى از آيات صريحاً هدايت را از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نفى
كرده، به خدا نسبت مىدهد، چنانكه در آيه 56 سوره قصص مىخوانيم:
إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ:
«تو هر كس را دوست دارى هدايت نمىكنى، ولى خدا هركس را بخواهد هدايت مىكند»!
و در آيه 272
بقره مىخوانيم: لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ
يَهْدِي مَنْ يَشاءُ: «هدايت آنها بر تو نيست، ولى خدا هركس را بخواهد
هدايت مىكند».
مطالعه سطحى
اين آيات و عدم درك معنى عميق آنها سبب شده است كه گروهى در تفسير آنها به «ضلالت»
بيفتند، و از طريق «هدايت» منحرف شوند، و زير آوارهاى مكتب «جبر» مدفون گردند، حتى
بعضى از مفسران معروف از اين آفت مصون نمانده، و در اين پرتگاه هولناك سقوط
كردهاند، تا آنجا كه هدايت و ضلالت را در تمام مراحل، جبرى دانسته، و عجب اينكه
چون تضاد اين عقيده با مسأله عدالت و حكمت خداوند روشن بوده ترجيح دادهاند كه اصل
عدالت را منكر شوند، تا اينكه خطاى خود را اصلاح كنند، اصولا اگر ما قائل به اصل
جبر باشيم مفهومى براى تكليف و مسئوليت و ارسال رسولان و انزال كتب آسمانى باقى
نخواهد ماند.
امّا آنها كه
طرفدار مكتب اختيارند و معتقدند هيچ عقل سليمى نمىتواند اين سخن را پذيرا شود كه
خدا گروهى را مجبور به پيمودن طريق ضلالت كند و بعد آنها را به خاطر اين كار
اجبارى كيفر دهد، و يا گروهى را به اجبار هدايت كند و بعد بىجهت به آنها جزا و
پاداش ارزانى دارد، و امتيازى براى آنها به خاطر كارى كه
[1]- به عنوان نمونه آيات: فاطر 8- زمر 23- مدثر
31- بقره 272- انعام 88- يونس 25 رعد 27- ابراهيم 4- را مىتوان نام برد.
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 92