نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 647
171- مكاشفه و شهود قلبى يعنى چه؟
اشاره
يكى از منابع معرفت مسأله «شهود قلبى و مكاشفه» است.
قبل از هر چيز لازم است تعريفى براى اين منبع كه براى بسيارى ناشناخته است
بشود، تا هم تفاوت آن با مسأله «وحى» و «الهام» و «فطرت» و «ادراكات عقلى» روشن
گردد، و هم ناآگاهان آن را به «پندارگرائى» حمل نكنند.
و از سوى ديگر راه براى سوء استفادههائى كه از اين عنوان شده، و جمعى را بر
اين داشته كه با ديده ترديد و بدبينى به آن نگاه كنند ببندد.
اصولًا موجودات جهان بر دو دستهاند:
1- موجوداتى كه با حس قابل دركند و آن را «عالم حس» مىنامند.
2- موجوداتى كه از حس ما پنهانند و آن را «عالم غيب» مىنامند.
ولى گاه مىشود كه انسان درك و ديد تازهاى پيدا مىكند كه مىتواند با ديد
خود به جهان غيب راه يابد و قسمتى از اين جهان را (به مقدار توانائى و قدرت خويش)
مشاهده كند، به تعبير ديگرى پردهها كنار مىرود، و بعضى از حقائق جهان غيب، بر او
كشف مىگردد به همان روشنى كه انسان با چشم خود محسوسات را مىبيند، بلكه به مراتب
از آن روشنتر و اطمينانبخشتر.
اين حالت را «مكاشفه» يا «شهود باطن» مىگويند.
اين همان مطلبى است كه در قرآن مجيد در آيه 5 و 6 سوره تكاثر منعكس است «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ
الْجَحِيمَ: «اينگونه نيست كه شما مىپنداريد، اگر علم
اليقين داشته باشيد دوزخ را با چشم خود مىبينيد»!
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 647