نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 447
و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مىدهد براى دفاع از خويش
بپاخيزد، و آنچه در قدرت دارد بكار برد، و از هرگونه اقدامى براى حفظ موجوديت خود
فروگذار نكند، اين نوع جهاد را جهاد دفاعى گويند جنگهائى مانند جنگ «احزاب»،
«احد»، «موته»، «تبوك» و «حنين» و بعضى ديگر از جنگهاى اسلامى جزء اين بخش از جهاد
است و جنبه دفاعى داشته است.
3- جهاد براى نابود ساختن شرك و بتپرستى
اسلام در عين اينكه مردم جهان را به انتخاب اين آئين كه آخرين و بالاترين
آئينها است دعوت مىكند آزادى عقيده را محترم مىشمارد و به همين دليل به اقوامى
كه داراى كتاب آسمانى هستند فرصت كافى مىدهد كه با مطالعه و تفكر، آئين اسلام را
بپذيرند، و اگر نپذيرفتند، با آنها به طور «يك اقليت هم پيمان» معامله مىكند و با
شرايط خاصى كه نه پيچيده است و نه مشكل، با آنها، همزيستى مسالمتآميز خواهد داشت.
ولى شرك و بتپرستى نه دين است و نه آئين، و نه محترم شمرده مىشود، بلكه يك
نوع خرافه و انحراف و حماقت، و در واقع يك نوع بيمارى فكرى و اخلاقى است كه بايد
بهر قيمت ممكن شود آن را ريشه كن ساخت.
كلمه آزادى و احترام به فكر ديگران در مواردى بكار برده مىشود كه فكر و عقيده
لااقل يك ريشه صحيح داشته باشد، اما انحراف و خرافه و گمراهى و بيمارى چيزى نيست
كه محترم شمرده شود، و به همين دليل اسلام دستور مىدهد كه بتپرستى بهر قيمتى كه
شده است حتى به قيمت جنگ از جامعه بشريت ريشه كن گردد، بتخانهها و آثار شوم
بتپرستى اگر از طرق مسالمتآميز ممكن نشد با زور ويران و منهدم گردند. [1]
از آنچه گفته شد، پاسخ تبليغات مسموم كليسا روشن مىشود زيرا جملهاى صريحتر
از جمله «لا اكراه فى الدين» كه در متن قرآن آمده است در اين زمينه نمىتوان پيدا كرد.