نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 437
حج وسيلهاى است براى شكستن سانسورها و از بين بردن خفقانهاى نظامهاى
ظالمانهاى كه در كشورهاى اسلامى حكمفرما مىشود.
حج وسيلهاى است براى انتقال اخبار سياسى كشورهاى اسلامى از هر نقطه به نقطه
ديگر، و بالاخره حج، عامل مؤثرى است براى شكستن زنجيرهاى اسارت و استعمار و آزاد
ساختن مسلمين.
و به همين دليل در آن ايام كه حاكمان جبار همچون بنى اميه و بنى عباس بر
سرزمينهاى مقدس اسلامى حكومت مىكردند و هرگونه تماس ميان قشرهاى مسلمان را زير
نظر مىگرفتند تا هر حركت آزادىبخش را سركوب كنند، فرا رسيدن موسم حج دريچهاى
بود به سوى آزادى و تماس قشرهاى جامعه بزرك اسلامى با يكديگر و طرح مسائل مختلف
سياسى.
روى همين جهت امير مؤمنان على عليه السلام به هنگامى كه فلسفه فرائض و عبادات
را مىشمرد درباره حج مىگويد: الحج تقوية
للدين: «خداوند مراسم حج را براى تقويت آئين اسلام
تشريع كرد» [1].
بىجهت نيست كه يكى از سياستمداران معروف بيگانه در گفتار پرمعنى خود مىگويد:
«واى به حال مسلمانان اگر معنى حج را نفهمند، و واى به حال دشمنانشان اگر معنى حج
را درك كنند»!.
و حتى در روايات اسلامى، حج به عنوان جهاد افراد ضعيف شمرده شده، جهادى كه حتى
پيرمردان و پيرزنان ناتوان با حضور در صحنه آن مىتوانند شكوه و عظمت امت اسلامى
را منعكس سازند، و با حلقههاى تو در توى نمازگزاران گرد خانه خدا و سردادن آواى
وحدت و تكبير، پشت دشمنان اسلام را بلرزانند.
3- بعد فرهنگى: ارتباط قشرهاى مسلمانان در ايام حج مىتواند به عنوان مؤثرترين عامل مبادله
فرهنگى و انتقال فكرها درآيد.