نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 246
72- محكم و متشابه يعنى چه؟
در سوره آل عمران آيه 7 مىخوانيم
«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ
الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ» (او كسى است كه
اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد قسمتى از آن آيات «محكم» است كه اساس اين
كتاب مىباشد و قسمتى از آن «متشابه» است) در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه منظور
از آيات «محكم» و متشابه چيست؟
واژه «محكم» در اصل از «احكام» به معنى «ممنوع ساختن» گرفته شده است، و به
همين دليل به موضوعات پايدار و استوار، «محكم» مىگويند، زيرا عوامل نابودى را از
خود مىرانند، و نيز به سخنان روشن و قاطع كه هر گونه احتمال خلافى را از خود دور
مىسازند، «محكم» مىگويند.
بنابراين منظور از آيات محكمات، آياتى است كه مفهوم آن بقدرى روشن است كه جاى
گفتگو و بحث در معنى آن نيست مثلًا آيه
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ»، «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»*، «لِلذَّكَرِ مِثْلُ
حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ»* و هزاران آيه مانند آنها
درباره عقائد و احكام و مواعظ و تواريخ همه از «محكمات» مىباشند.
اين آيات (محكمات) در قرآن «أُمُّ
الْكِتابِ» ناميده شده، يعنى اصل و مرجع و مفسر و توضيح
دهنده آيات ديگر هستند.
واژه «متشابه» در اصل به معنى چيزى است كه قسمتهاى مختلف آن شبيه يكديگر
باشند، به همين جهت به جملهها و كلماتى كه معنى آنها پيچيده باشد و گاهى احتمالات
مختلف درباره آن داده شود، «متشابه» مىگويند، و منظور از
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 246