نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 140
مثلًا اگر
گفته شود كسى كه از مقررات رانندگى تخلف كند و با سرعت غير مجاز و سبقت بىدليل و
عبور از مناطق ممنوع رانندگى كند ممكن است به خاطر همين چند لحظه تخلف، چنان
تصادفى كند كه دست و پاى او بشكند و يك عمر زمينگير شود، در اينجا كسى نمىگويد،
اين نتيجه تلخ براى آن تخلف كوچك عادلانه نيست، زيرا مسلم است كه اين، از قبيل
جريمههاى قرار دادى اداره راهنمائى نيست كه در آن مسأله تناسب و هماهنگى جرم و
جريمه در نظر گرفته شود، اين اثر طبيعى عمل است كه انسان آگاهانه به سراغ آن رفته،
و خود را گرفتار آن كرده است.
همچنين اگر
گفته شود سراغ مشروبات الكلى يا مواد مخدر نرويد، چرا كه در مدت كوتاهى قلب و معده
و مغز و اعصاب شما را تباه مىكند، حال اگر كسى رفت و گرفتار ضعف شديد اعصاب، و
بيمارى قلب و عروق و زخم معده شد و در برابر چند روز هوسبازى تا پايان عمرش در
عذاب اليم و رنج شديد بود، هيچكس ايراد عدم تناسب جرم و جريمه را در اينجا مطرح
نمىكند.
حال فرض كنيد
چنين انسانى به جاى يكصد سال، هزار سال عمر كند و يا يك ميليون سال در دنيا بماند،
مسلماً بايد تحمل آن رنج و عذاب را در اين مدت طولانى به خاطر مثلًا چند روز
هوسبازى بنمايد.
در مورد
عذابها و كيفرهاى اخروى مسأله از اين فراتر است، آثار تكوينى اعمال و نتائج مرگبار
آن ممكن است براى هميشه دامان انسان را بگيرد، بلكه خود اعمال در برابر انسان مجسم
مىشود، و چون آن جهان جاويدان است اعمال نيك و بد، جاودانه با انسان خواهند بود،
و او را نوازش يا كيفر مىدهد.
سابقاً گفتيم
كه مجازاتها و كيفرهاى رستاخيز بيشتر جنبه اثر تكوينى و خاصيت عمل دارد، همان گونه
كه قرآن مجيد مىگويد: وَ بَدا لَهُمْ سَيِّئاتُ ما
عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ: «اعمال
بدشان در برابر آنان آشكار مىشود و آنچه را به باد مسخره مىگرفتند بر آنها وارد
مىگردد»! (جاثيه 33).
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 140