نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 278
صبح روز نهم نيز مىتواند مُحرم شود و خود را به عرفات برساند (در صورتى كه
امكان رسيدن در اين موقع باشد).
مسأله 963- چگونگى احرام بستن و لبّيك گفتن به همان شكلى
است كه در احرام عمره ذكر شد.
مسأله 964- نيّت بايد خالص و براى اطاعت خداوند باشد، و
ريا كردن موجب بطلان عمل است.
مسأله 965- هرگاه نيّت حجّ تمتّع كند، و لبّيكهاى واجب
را- به شكلى كه در احرام عمره بيان شد- بگويد، و قصد احرام كند، و امورى را كه بر
محرم حرام است برخورد تحريم كند، محرم مىشود.
مسأله 966- تمام چيزهايى كه در محرّمات احرام بيان شد، در
اين احرام نيز حرام است، و از جهت كفّاره نيز تفاوتى بين احرام حج و عمره نيست.
مسأله 967- اگر احرام را فراموش كند و به منى يا عرفات
برود، واجب است به مكّه بازگردد و احرام ببندد، و چنانچه بر اثر تنگى وقت يا عذر
ديگرى، بازگشت به مكّه ممكن نشود از همان جا كه هست (عرفات، يا مشعر، يا منى قبل
از رمى جمرات و قربانى كردن) محرم مىشود، و اگر بعد از آن متوجّه شود، وقت احرام
گذشته و حجّش صحيح است.
مسأله 968- هرگاه احرام را فراموش كند، و پس از انجام
تمام اعمال حج يادش بيايد، حجّش صحيح است، ولى اگر بعد از وقوف به عرفات و مشعر، و
قبل از انجام تمام اعمال حج يادش بيايد، احتياط مستحب آن است كه حجّش را به همان
صورت تكميل نموده، و در سال بعد نيز اعاده كند.
مسأله 969- شخصى كه بر اثر جهل به مسائل حج و فرانگرفتن
احكام شرعى احرام نبندد، در حكم كسى است كه به واسطه فراموشى احرام را ترك كرده،
كه در مسائل بالا حكم آن بيان شد.
مسأله 970- اگر كسى آگاهانه و از سوى عمد احرام را تا
زمان فوت
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 278