شده كه يكى
از معانى آيه، كسى است كه حجّ واجب خود را پيوسته به تأخير مىاندازد، تا مرگ او
فرا مىرسد (او در قيامت نابينا خواهد بود). [1]
در حديث
ديگرى آمده است: «هركس حجّ واجب را بدون عذر ترك كند، روز قيامت يهودى يا نصرانى
محشور مىشود». [2]
و در مقابل،
براى حج آنچنان پاداشهاى عظيمى در روايات اسلامى وارد شده، كه درباره كمتر عملى ديده
مىشود.
چنانكه در
حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: «كسانى كه حج و عمره به جا آورند
ميهمان خدا هستند، هر چه بخواهند خدا به آنها مىدهد، و هر دعايى كنند به اجابت
مىرسد، و اگر درباره كسى شفاعت كنند پذيرفته مىشود ... و اگر در اين راه بميرند
خداوند تمام گناهان آنها را مىبخشد». [3]
و نيز در
حديث ديگرى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىخوانيم: