نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 195
فاصله مقام ابراهيم و خانه كعبه باشد [1] و از هر طرف بايد اين فاصله در نظر گرفته شود، بنابراين در
طرف «حجر اسماعيل» محدوده طواف شش ذراع و نيم (كمتر از سه متر و نيم) خواهد بود،
زيرا حجر اسماعيل (كه مجموعاً بيست ذراع است) از آن كم مىشود، ولى حق اين است كه
طواف در تمام مسجد الحرام جايز مىباشد؛ هر چند در غير مواقع ازدحام رعايت احتياط
مستحب است؛ يعنى اگر طواف كردن در فاصله مزبور مشكل نباشد، از آن حد خارج نشود.
مسأله 675- اتّصال صفوف طواف كنندگان شرط نيست.
مسأله 676- طواف در طبقات بالا در حال ازدحام زياد، و در
مورد بيماران كه اجازه طواف از پائين به آنها داده نمىشود، اشكالى ندارد؛ و گرفتن
نايب لازم نيست.
هفتم: موالات
مسأله 677- موالات عرفى در طواف شرط است؛ يعنى بايد هفت
دور پى در پى دور خانه خدا بگردد، و كمتر از هفت دور كافى نيست؛ ولى در طواف مستحب
موالات شرط نيست.
مسأله 678- هرگاه طواف را عمداً قطع كند (براى رفع خستگى،
يا نوشيدن آب، و مانند آن) ولى از مسجد خارج نشود، و قبل از فوت موالات بازگردد، و
از همان جا كه قطع كرده ادامه دهد، طوافش صحيح است. خواه كمتر از چهار شوط طواف
كرده باشد، يا بيشتر.
مسأله 679- هرگاه كسى مشغول طواف واجب باشد و وقت نماز
فريضه، يا نافله وتر فرا رسد، مىتواند طواف را قطع كرده، و نماز را بهجا آورد،
سپس
[1] اين فاصله بيست و شش ذراع و نيم،
يعنى كمتر از سيزده متر مىباشد.
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 195