نام کتاب : مثالهاى زيباى قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 200
با توجّه به اين مقدّمه، آيا آيه مذكور دليل بر «جبر» نيست؟
آنچه آيه شريفه بر آن دلالت دارد، اين است كه: گام اوّل هدايت و ضلالت را خود
انسان برمىدارد آنگاه، در صورتى كه اوّلين گام را به سمت هدايت برداشت، مشمول
هدايت الهى مىگردد؛ و در صورت ديگر، كه اوّلين گام را به سمت ضلالت برداشت، مشمول
ضلالت الهى مىشود؛ مثلًا سلمان فارسى از ايران حركت مىكند و براى رسيدن به
سرچشمه نور، سختىها و مشكلات فراوانى را تحمّل مىكند؛ حتّى به بردگى گرفته
مىشود. تا اين كه به سرچشمه نور مىرسد و مسلمان مىگردد. او چون گامهاى اوّليّه
را با اختيار خود برداشته بود مشمول هدايت الهى قرار گرفت و خداوند به او شرح صدر
و سينهاى گشاده عنايت كرد.
امّا ابوجهل و ابولهب- با اين كه از اوّل در كنار چشمه هدايت بودهاند- ولى
گامهاى اوّليّه لجاجت و عناد و دشمنى را به اختيار خود و به تبعيّت از شيطان
برداشتند و چشم و گوش خود را در مقابل نداى حق بستند. بر اين اساس، خداوند نيز
آنها را گمراه كرد و قلب آنها را تنگ و تاريك نمود؛ پس هدايت و ضلالت الهى، نتيجه
و مجازات گامهاى اوّليّه خود آنهاست. بنابراين، آيه شريفه فوق و ديگر آيات، هيچ
منافاتى با اختيار انسان ندارد. [1]
2- اعجاز علمى قرآن در آيه مَثَل
اگر چه مفسّران جمله «كَانَّما
يَصَّعَّدُ فِى السَّماءِ» را كنايه از
كار غير ممكن و محال دانستهاند؛ ولى امروزه با توجّه به پيشرفت علوم بشرى و
دستيابى به فضا، تفسير ديگرى نيز مىتوان براى آن جمله بيان كرد كه نشانگر اعجاز
علمى قرآن مجيد است. [2]
[1]- براى توضيح بيشتر به كتاب «پنجاه
درس اصول عقايد»، صفحه 137 به بعد ر. ك.
[2]- اعجاز قرآن شاخههاى مختلفى دارد
كه يكى از آن، اعجاز علمى است؛ براى توضيح بيشتر به تفسير پيام قرآن، جلد 8، صفحه
113 به بعد ر. ك.
نام کتاب : مثالهاى زيباى قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 200