در برخى از روايات نيز آمده است: هنگامى كه (بر اثر خطابهها و افشاگرىهاى
امام سجّاد عليه السلام و حضرت زينب عليها السلام) يزيد به خاندان هاشمى اجازه داد
در دمشق عزادارى كنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سياه بر تن پوشيدند و به مدّت هفت
روز براى امام حسين عليه السلام و شهداى كربلا عزادارى كردند. [2]
4- تشكيل مجالس سوگوارى
تشكيل مجالس سوگوارى و محافل عزادارى براى ابى عبداللّه الحسين عليه السلام از
شيوههاى معمول اقامه عزاست؛ علاقمندان به مكتب حسينى با برپايى چنين مجالسى، از
اهداف عالى و ارزشمند قيام امام حسين عليه السلام آگاه مىشوند و بر مصائب آن حضرت
ويارانش اشك مىريزند و اين مجالس همواره وسيله مهمّى براى بيدارى و آگاهى
تودههاى مردم بوده است.
امام صادق عليه السلام به يكى از يارانش به نام «فضيل» فرمود: آيا تشكيل مجلس
مىدهيد و با يكديگر (پيرامون معارف دينى و فضايل اهل بيت عليهم السلام) گفتگو
مىكنيد؟
[2]. فَلَمْ تَبْقَ هاشِمَيَّةٌ وَ لا
قُرَشِيَّةٌ إِلَّا وَ لَبِسَتِ السَّوادُ عَلَى الْحُسَيْنِ عليه السلام وَ نَدَبُوهُ
عَلى ما نُقِلَ سَبْعَةُ أَيَّامٍ (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 327).
لازم به يادآورى است كه هر چند فقها بر اساس روايات به كراهت لباس سياه به
خصوص در نماز فتوا دادهاند، ولى پوشيدن آن براى عزاى امام حسين عليه السلام
كراهتى ندارد و شايد رجحان نيز داشته باشد، زيرا جنبه تعظيم شعائر بر آن غلبه
دارد.
نام کتاب : عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 82