آرى! در مقام توبه تنها استغفار و ندامت از گذشته كفايت نمىكند، بلكه علاوه
بر اين، لازم است با اعمال صالح و شايسته آينده گذشته را نيز جبران كرد. يعنى
آنقدر كارهاى خير و نيك انجام داد تا گناهان و خطاهاى پيشين را پوشش دهد و آن را
جبران نمايد.
خلاصه اينكه آيات قرآن آن قدر تكان دهنده است كه يك آيه آن مىتواند از يك
سارق خطرناك و دزدِ سرِ گردنه، زاهد زمانه بسازد. اين تنها يك نمونه تاريخى بود، و
از اين نمونهها در تاريخ فراوان است.
4. قرآن مبين؛ قرآن در سوره دخان به وصف مبين توصيف شده است.
«مبين» يعنى آشكار كننده، قرآن هم آشكار است و هم آشكار كننده. قرآن به گونهاى
است كه هر كس در هر سنّ و سال، و با هر مقدار دانش و اطّلاعات و آگاهى، مىتواند
از آن استفاده كند. فيلسوف، عارف، شاعر، عالم، باسواد و بىسواد، هر كس مىتواند
از آن بهرهبردارى كند. قرآن بسان چشمه زلال و جوشانى است كه هر كس به اندازه
ظرفيّتش از آن برداشت مىنمايد. آنها كه ظرفيّتشان بسان كاسهاى بيش نيست فقط به
اندازه همان كاسه، و آنها كه دريا دلند، به وسعت دريا از آب اين چشمه جوشان بهره مىبرند.
ج) اين قسمها براى چيست؟
تمام اين سوگندها براى اثبات نبوّت و پيامبرى پيامبر اسلام صلى الله عليه و
آله است.
سؤال: چگونه مىتوان با سوگند و قسم به قرآن نبوّت
را اثبات كرد؟
پاسخ: با توجّه به اينكه خداوند به قرآن سوگند ياد
كرده، در حقيقت براى اثبات نبوّت به قرآن استدلال كرده است چرا كه قرآن معجزه
پيامبر اسلام است، و هيچ كس توانايى ندارد همانند قرآن را بياورد «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ
يَأْتُوا بِمِثْلِ