responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 508

مشروع وازدواج با دختران آن حضرت بود، را رد كرده و بر انحراف جنسى خويش اصرار ورزيدند. زيرا عقل انسان مست به درستى كار نمى‌كند؛ گويا قفلى بر آن زده‌اند.

امام حسن عسكرى عليه السلام مى‌فرمايد:

«جُعِلَتِ الْخَبائِثُ كُلُّها في بَيْتٍ واحِدٍ وَ جُعِلَ مِفْتاحُهَا الشَّرابُ‌

؛ تمام گناهان در يك خانه جمع شده، و در آن را قفل كرده‌اند. و كليد آن خانه شراب است».

به تعبير ديگر، قفل آن خانه عقل است، و عقل را با شراب مى‌توان زايل كرد، و لهذا از كانال شراب مى‌توان به خانه خبائث و پليديها راه يافت. شاعر شيرين بيان فارسى زبان، ايرج ميرزا، ظاهراً با الهام از همين روايت اشعار زيبايى سروده است. به اين اشعار توجّه كنيد:

ابليس شبى رفت به بالين جوانى‌

آراسته با شكل مهيبى سر و بر را

گفتا كه منم مرگ اگر خواهى زنهار

بايد بگزينى تو يكى زين سه خطر را

يا آن پدر پير خودت را بكشى زار

يا بشكنى از خواهر خود سينه و سر را

يا خود ز مى‌ناب بنوشى دو سه ساغر

تا آنكه بپوشم ز هلاك تو نظر را

لرزيد از اين بيم جوان بر خود و جا داشت‌

كز مرگ فتد لرزه به تن ضيغم نر را

گفتا نكنم با پدر و خواهرم اين كار

ليكن به مى از خويش كنم رفع ضرر را

جامى دو سه مى‌خورد چو شد چيره ز مستى‌

هم خواهر خود را زد و هم كشت پدر را

اى كاش شود خشك بن تاك خداوند

زين مايه شر حفظ كند نوع بشر را [1]

لازم به ذكر است كه مستى انواع و اقسامى دارد؛ يك نوع آن مستى شراب است كه اگر مثلًا شب بنوشد تا به صبح آثار آن از بين مى‌رود. مستى حاصل از مال و ثروت، جاه و مقام، و بدتر از همه مستى شهوت، كه گاه يك عمر ادامه دارد، از اقسام ديگر مستى ا ست. انسانهاى مست زمام اختيار را از عقل و خرد گرفته، و آن را به دارايى، مقام، دوستان ناباب، زن و فرزند، و شهوات و اميال نفسانى خويش مى‌سپارند. و بايد از مستى (از هر نوع كه باشد) به خدا پناه برد، كه ميوه شوم آن تحيّر و سرگردانى است.

ج) سرعت عذاب الهى‌

با نزول عذاب الهى، همه چيز در مدّت كوتاهى نابود مى‌شود. ممكن است اهالى شهرى صدها سال براى عمران و آبادى آن تلاش كرده باشند، امّا با نزول عذاب پروردگار در ظرف چند ثانيه تمام شهر نابود مى‌شود. اين، نتيجه كار سوء مردم آن شهر است. براى ساختن يك سدّ عظيم امكانات فراوان، نيروهاى كارشناسى زياد، و زمان طولانى نياز است، امّا با يك تصميم نادرست و ريختن چند بمب يا كارگذاشتن مقدارى ديناميت، مى‌توان در يك لحظه تمام سد را نابود كرد.

اين مسأله نتيجه سوء رفتار انسانهاست. اين اتّفاق ممكن است در مسائل معنوى و عبادى نيز رخ دهد، بدين شكل كه شخصى دهها سال عبادت كند و در پايان عمر مرتكب لغزشى شود و بر اثر آن لغزش عاقبت به شرّ گردد.

د) عذاب با عوامل حيات!

خداوند متعال هنگامى كه اراده مى‌كند قومى را مجازات كند، و بر آنها عذاب نازل نمايد، در بسيارى از موارد فرمان عذاب را به عامل حيات و زندگى آن قوم مى‌دهد، تا هم قدرت‌نمايى كند، و هم آنها را به سزاى اعمالشان برسد.

باران مايه حيات و زندگى است، امّا خداوند به آن سرعت داده، و باران مايه حيات را تبديل به سيلاب ويرانگر مى‌كند، و با آن قوم نوح را هلاك مى‌سازد.


[1] شيطان دشمن ديرينه انسان، ص 191.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 508
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست