responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 204

اين ستارگان بلند و آشكارند. قسم به آسمان وستارگان بلند و درخشانش. حقيقتاً هنگامى كه انسان سر به سوى آسمان بلند مى‌كند، و به منظره زيباى ستارگان خيره مى‌شود، و در آفرينش و مأموريّت و نقش ستارگان، تفكّر و انديشه مى‌كند، سر تسليم در برابر آن خالق بزرگ فرود مى‌آورد، و با غوغاى عجيبى از عالم هستى روبه‌رو مى‌شود. جالب اينكه هر چه علم و دانش بشر پيشرفت مى‌كند، گوشه‌هاى تازه‌اى از عظمت و بزرگى جهان آفرينش كشف مى‌شود. بشر اكنون با تلسكوپهاى مجهّزى كه داراى عدسى‌هاى قوى به قطر 10 الى 12 متر است به مطالعه ستارگان و كهكشانها مى‌پردازد. بدون شك در آينده كه ابزار پيشرفته‌ترى در اختيار بگيرد، حقايق تازه‌اى بدست خواهد آورد.

2. منظور از برجهاى آسمانى همان برجهاى تقويمى است. زمين هنگامى كه بدور خورشيد مى‌چرخد، در هر ماهى از سال مقابل يكى از صورتهاى فلكى قرار مى‌گيرد.

صورتهاى فلكى مجموعه‌اى از ستارگان هستند كه به علّت تشابه تقريبى كه به برخى از مخلوقات دارند همان نام را بر آنها نهاده‌اند. مثلًا براى يكى از صور فلكى كه بى‌شباهت با گوسفند نيست، نام «حمل» انتخاب شده است. و به مجموعه ستارگان كه شبيه دو كودك در حال گردو بازى هستند، «جوزا» گفته‌اند. هنگامى كه خورشيد در مقابل برج حمل قرار گيرد ماه فروردين است. زمانى كه مقابل برج ثور قرار گيرد ماه ارديبهشت است. و ماه خرداد زمانى است كه خورشيد مقابل برج جوزا قرار گيرد.

نتيجه اينكه منظور از برجهاى آسمان، صورتهاى فلكى مربوط به تقويم هاست.

سؤال: اين صورتهاى فلكى چه نقشى در زندگى ما دارد، كه خداوند به آنها قسم ياد كرده است؟

پاسخ: از آنجا كه نظم زندگى بشر با تقويم‌ها رابطه تنگاتنگى دارد، و عالم هستى بر اساس نظم آفريده شده، بدين جهت خداوند به برجهاى آسمانى قسم ياد كرده است.

نتيجه اينكه برجهاى آسمانى طبق هر يك از دو تفسير فوق، آن قدر مهم است كه مورد قسم خداوند واقع شده است.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست