نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 103
«توريه» داخل در ادّله كذب مىباشد؟
بطور كلى در
اين مورد سه قول ديده مىشود:
1- عدهاى
معتقدند توريه اصلًا دروغ نيست، و لذا گفتهاند: «بايد در موارد ضرورت چنان سخن
بگويد كه از دروغ خارج گردد».
طرفداران اين
قول چنين استدلال مىكنند كه: مقياس در صدق و كذب كلام، مراد متكلم- و بعبارت ديگر
مستعمل فيه- است، بنابراين اگر مراد گوينده صحيح باشد كلام «صادق» خواهد بود اگرچه
مخاطب چيز ديگرى از آن بفهمد، زيرا اشتباه او در فهم مراد گوينده تأثيرى در صدق و
كذب كلام ندارد.
روايات
متعددى كه در توجيه قول ابراهيم عليه السلام در جواب بتپرستان:
(بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هذا فَاسْئَلُوهُمْ
انْ كانُوا يَنْطِقُونَ)[1]
(ابراهيم) گفت: بلكه اين كار را بزرگشان كرده
است! از آنها بپرسيد اگر سخن مىگويند!