responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 392

امّا مهرش را بايد بدهد. و اگر مشهور به زنا شود احتياط واجب طلاق دادن اوست.

مسأله 2055. هرگاه كسى با زن شوهردارى (نعوذ باللَّه) زنا كند، براى توبه كردن لازم نيست به آن مرد بگويد، بلكه بايد در پيشگاه خدا توبه حقيقى كند.

مسأله 2056. «مادر» و «خواهر» و «دختر» پسرى كه لواط داده بر لواط كننده حرام است، خواه لواط دهنده بالغ باشد يا نابالغ؛ ولى اگر لواط كننده نابالغ باشد حرام نمى‌شود، همچنين اگر شك داشته باشد كه دخول حاصل شده يا نه.

مسأله 2057. اگر با «مادر» يا «خواهر» يا «دختر» كسى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن شخص لواط كند، آنها بر او حرام نمى‌شوند.

مسأله 2058. هرگاه كسى در حال احرام كه يكى از اعمال «حج» يا «عمره» است با زنى ازدواج نمايد، عقد او باطل است؛ و چنانچه مى‌دانسته كه زن گرفتن در اين حال حرام است ديگر نمى‌تواند آن زن را عقد كند خواه نزديكى كرده باشد يا نه.

مسأله 2059. اگر مرد طواف نساء را كه يكى از اعمال حجّ است به جا نياورد، زن كه به واسطه احرام بستن بر او حرام شده بود حلال نمى‌شود؛ اين حكم درباره زن نيز ثابت است، ولى اگر بعداً طواف نساء را به جا آورند به يكديگر حلال مى‌شوند.

مسأله 2060. هرگاه كسى دختر نابالغى را با اجازه ولىّ او براى خود عقد كند، پيش از آن‌كه نه سال دختر تمام شود نزديكى كردن با او حرام است؛ و بعد از نه سال نيز اگر استعداد جسمانى ندارد، اشكال دارد. ولى در هر حال اگر نزديكى كند و او را افضا نمايد آن زن بر او حرام نمى‌شود، مخصوصاً اگر از طريق جراحى يا درمان خوب شود و به حال اصلى بازگردد؛ بنابراين در مسأله نزديكى با زن علاوه بر تمام شدن سنّ نه سال، لازم است رشد جسمانى براى نزديكى نيز داشته باشد و اگر بيم افضا و ناقص شدن زن باشد نزديكى با او اشكال دارد هرچند به سنّ بلوغ رسيده باشد.

مسأله 2061. زنى را كه سه مرتبه طلاق داده‌اند بر شوهرش حرام مى‌شود، ولى اگر با شرايطى كه در كتاب طلاق آمده با مرد ديگرى ازدواج كند و سپس طلاق بگيرد مى‌تواند با شوهر اوّل دوباره ازدواج كند.

نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست