نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 94
حساب كن؛ كه در اين گروه يك روايت بيشتر نيست و آن روايت غياث بن ابراهيم است
كه متن آن چنين است: محمّد بن يعقوب عن محمّد بن يحيى عن احمد بن محمد عن محمد بن
يحيى عن غياث بن ابراهيم عن ابى عبد اللّه عليه السّلام قال: انّ رجلا اتى عليّا
عليه السّلام فقال: انّ لى على رجل دينا فاهدى الىّ هديّة قال: احسبه من دينك
عليه: [1]
(1) روايت از نظر سند معتبر است [2] و مفهوم آن اين
است كه: مردى نزد حضرت على عليه السّلام آمد و عرض كرد من از كسى طلبكارم، او
هديهاى براى من فرستاده، فرمود: آن را از باب طلب خود حساب كن.
در تحرير الوسيله به اين روايت فتوى داده شده و اين كار، كار مستحبى محسوب
گرديده است.
(2)
راه جمع ميان گروههاى چهارگانه
روشن است كه اين گروههاى چهارگانه از روايات، ظاهرا با هم سازگار نيستند، زيرا
بعضى گرفتن زياده و هديه را از سوى وامدهنده مجاز مىشمرد و بعضى نهى مىكند،
بعضى آن را مستحب مىداند و بعضى مكروه يا حرام.
در اينجا دو راه جمع به نظر مىرسد:
(3) 1- رواياتى كه دادن هديه و زيادى
را مستحب مىشمرد ناظر به كار وامگيرنده بدانيم، بنابراين بر وامگيرنده مستحب
است كه هديهاى بپردازد، و روايات نهى
[1]- الوسائل، جلد 13، ابواب الدين و
القرض، باب 13، حديث 1.
[2]- سند روايت معتبر است چون همه
رجال موثق هستند، همانطور كه مرحوم علامه مجلسى در مرآة العقول، جلد 19، صفحه 57
باب هدية الغريم، اين روايت را توثيق نموده است و از شهيد اول در دروس نقل مىكند
كه به اين روايت عمل كرده است.
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 94