نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 147
دارد؟ اگر شرط نكند كه پول را به اين جهت واريز مىكند، بلكه داعى او اين
باشد، تغييرى در حكم ايجاد خواهد شد؟ و اصولا آيا بين شرط و داعى فرقى هست؟
جواب
: اگر شرط كند اشكال دارد ولى اگر جنبه داعى داشته باشد اشكال ندارد و تفاوت
اين دو از اينجا روشن مىشود كه شخص سپردهگذار براى خود حقّ مطالبه از بانك قائل
نباشد.
(1)
سؤال 26- [تفاوت در مباحث فقهى با مباحث كارشناسى بانكى]
: غرض از تصديع استفسار در رابطه با سمينارى است كه چند ماه قبل در قم در مورد
پول- اقتصاد و اسلام برگزار گرديد. بحث در مورد پول كاغذى و پول با ارزش (طلا و
نقره و غيره) بود كه پول كاغذى به عنوان ارزش قدرت خريد مردم تلقّى شد و اظهار
نمودند كه دولت نمىتواند با كاهش ارزش پول، موجب كاهش سرمايه مردم گردد و
نتيجههاى مختلف گرفته شد از جمله اين كه: 1- سودى بانكها به پسانداز مىدهند چون
موجب جبران كمى از كاهش ارزش پول است كه به وسيله دولت ايجاد مىشود لذا ربا نيست.
2- به اين سود كه بانك مىدهد چون موجب جبران كمى از كاهش ارزش پول نزد مردم
مىگردد، خمس تعلّق نمىگيرد.
جواب
: اين گونه بحثها كه در محافل كارشناسان اقتصادى و علماى فن مىشود، نمىتواند
معيار احكام شرعى گردد، چرا كه احكام شرعى بر محور موضوعاتى كه از عرف مردم گرفته
مىشود دور مىزند و از آنجا كه در بند اوّل سود تلقّى مىشود، ربا و حرام است و
در بند دوّم كه آن نيز سود محسوب مىشود خمس تعلّق مىگيرد.
(2)
سؤال 27- [حكم صرف كردن وجه در غير مصرف قراردادى]
: در عمليّات بانكى بدون ربا، در سيستم بانكى جمهورى اسلامى ايران اساس كار بر
معاملات مجاز و مشروع استوار است. چنانچه شخصى از بانكى تحت عنوان يكى از عقود
«مشاركت، مضاربه، جعاله، فروش اقساطى و ...» وجهى در قبال تضمين معتبر يا رهن ملك
و امثال آن به نام تسهيلات بانكى
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 147