روشن است از انسانى كه سوار بر مركب شهوات شده و از شرافت و فضيلت تهى گشته،
هيچ شرارت و فتنهاى دور از انتظار نيست، بلكه چنين موجودى، رفته رفته به كانون
توليد فساد و تباهى تبديل شده و سر از نفاق و دو چهرهگى در خواهد آورد.
همچنين آن حضرت مىفرمايد:
«سيأتي من بعدي أقوام ... زيّهم مثل زيّ الملوك الجبابرة، هم منافقوا هذه
الأمّة في آخر الزمان
؛ پس از من گروههايى از مردم مىآيند ... كه همانند پادشاهان جبار زندگى
مىكنند (و غرق در تجمّلات و اسرافكارى مىشوند) آنان منافقان اين امت در
آخرالزمان هستند». [3]
3. از نظر معنوى، كاهش بركت و عدم استجابت دعا
زيانهاى اسرافكارى محدود به آنچه گذشت، نمىشود، بلكه از روايات اسلامى به
خوبى استفاده مىشود كه اولًا اسرافگرى موجب كاهش بركات و از ميان رفتن نعمتهاست.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
؛ اسراف، اموال و مواهب فراوان را به نابودى مىكشاند». [5]
در سخنى از امام كاظم عليه السلام مىخوانيم:
«من بذّر و أسرف زالت عنه النعمة
؛ هر كس بىرويه اسراف كند، نعمت از وى زايل شود». [6]
همچنين رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
«مَن اقتصد في معيشته، رزقه اللَّه و مَن بذّر، حرّمه اللَّه
؛ آن كس كه در زندگى خود ميانهروى پيشه كند، خداوند او را روزى مىدهد و هر
كس تبذير كند، خداوند او را (از بركت و رزق خود) محروم مىسازد». [7]
ثانياً در اخبار اسلامى اسرافكارى يكى از عوامل عدم استجابت دعا شمرده شده
است؛ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «دعاى چهارگروه از امت من مستجاب
نمىشود:
رجل رزقه اللَّه مالًا كثيراً فأنفقه ثمّ أقبل يدعو: يا ربّ ارزقني! فيقول
اللَّه عزّوجلّ: ألم أرزقك رزقاً واسعاً فهلّا اقتصدت فيه كما أمرتك ولِمَ تسرف
وقد نهيتك عن الإسراف ...
؛ يكى از آن چهارگروه كسى است كه خداوند مال فراوانى به او