نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 351
ب. اضرار به اموال عمومى
از بدترين و شايعترين نوع مصرف، مصرف بىرويه در بكارگيرى اموال عمومى و
دولتى است، كه مع الاسف امروزه به يك معضل بزرگ اقتصادى تبديل شده است.
در جامعه كنونى نه تنها اهتمامى در توده مردم براى حفظ و نگهدارى اموال عمومى
مشاهده نمىشود، بلكه بىتفاوتى و حتى ضرررسانىِ عمدى فراوانى را مىتوان شاهد
بود.
از اينها مشمئز كنندهتر، بى مبالاتى برخى از متصديان در استفادههاى بىرويه
و بعضاً شخصى در بيتالمال است، كه مىتواند به ضعف بنيه اقتصادى جامعه منجر شود.
از جمله موارد قابل ذكر، حجيم كردن بىرويه دستگاههاى دولتى، و تأسيس
ارگانهاى غير لازم و بىثمر، و نوعاً موازى است كه غالباً با صرف مبالغ هنگفتى
همراه است.
اين در حالى است كه در بينش دينى در صرف بيت المال و جلوگيرى از تضييع آن
تأكيد فراوانى شده است تا آنجا كه اميرمؤمنان على عليه السلام براى برخى از
كارگزاران خويش نوشت:
«أدقّوا أقلامكم وقاربوا بين سطوركم واحذفوا من فضولكم واقصدوا قصد المعاني
وإيّاكم والإكثار، فإنّ أموال المسلمين لاتحتمل الإضرار
؛ نوك قلمهايتان را باريك كنيد، و سطرها را به يكديگر نزديك نماييد، مطالب
زايد را حذف كنيد و از زيادهنويسى بپرهيزيد، زيرا اموال مسلمانان تحمل اينگونه
مصارف زيانبار را ندارد». [1]
جمعبندى نهايى:
در اين بحث، اركان اصلى و تأثيرگذارِ اقتصاد، از نگاه اسلام بررسى شد، شرايط،
ضوابط، محدوديتها و ملازمات ديگر هر يك از اركان، تقسيم منابع، توليد، توزيع و
مصرف از نگاه دين بازكاوى گرديد و ضمن مقايسه نگاه اسلام با نگاه اقتصادهاى رايج
دنيا، مشخص شد كه اسلام، برخلاف نظامهاى اقتصادى معمول، چگونه همه ابعاد روحى و
جسمى انسان را در نظر گرفته و متناسب با آن برنامه اقتصادىاش را در آن حوزهها
ارائه داده است.
منابع و مآخذ
1. قرآن كريم.
2. نهجالبلاغه.
3. اخلاق اقتصادى در قرآن و حديث، جواد ايروانى، چاپ قدس، مشهد مقدس، 1384 ش.
4. اسدالغابة فى معرفة الصحابه، على بن محمد بن اثير، دارالكتب العربى، بيروت.
5. اسلام و چالش اقتصادى، محمدعمر چيرا، مترجمان:
ميرمعزى، هادوى نيا، يوسفى و جهانيان، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، 1384
ش.
6. اصول علم اقتصاد، دومينيگ سالواتوره، يوجين آديوليو، ترجمه دكتر محمد صفايى
و نوروز على مهدى پور، تهران، مؤسسه بانكدارى ايران، 1370 ش.