نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 219
و در هر حال و هر سنّى بر او واجب است به دنبال علم باشد:
«طلب العلم فريضة في كلّ حال»
. [1] چرا كه
با علم و آگاهى مىتوان مراتب رشد و تكامل را پيمود:
«إنّ العلم ... يبلغ بالعبد ... الدرجات العلى في الدّنيا والآخرة». [2]
اسلام تا آنجا به سوادآموزى پيروانش اهميت مىدهد كه در ماجراى بدر، پس از
اسارت جمعى از مشركان اعلام شد: اسيران باسواد مىتوانند با تعليم خواندن و نوشتن
به ده نفر از اطفال آزاد شوند. [3]
كشورى كه بخش مهمى از مردم آن بىسواد يا كم سواد باشند و يا با علوم روز دنيا
آشنا نباشند، نمىتوان به رشد و توسعه آن اميدوار بود و به يقين قدم اساسى در اين
راه تأسيس مراكز آموزشى، علمى و پژوهشى و پرورش آموزگاران، اساتيد و پژوهندگان
است.
هر چه سطح دانش و تحقيقات در كشورى بالاتر باشد، حركت رشد و توسعه آن
شتابانتر خواهد بود.
6. خودكفايى در توليدات اساسى
از ديگر شاخصهاى رشد و توسعه اقتصادى يك جامعه، خودكفايى در توليدات
استراتژيك و صنايع مهم و اساسى است. بديهى است رسيدن به خودكفايى در همه زمينهها
تقريباً براى همه كشورها ناممكن؛ ولى لازم است در توليد غلّات و صنايع غذايى (در
صورت فراهم بودن شرايط طبيعى كشور)، تجهيزات دفاعى، آموزشگاهى، انرژى، دارو درمان،
حمل و نقل و مانند آن، يا به خودكفايى برسد و يا در تجارت متوازن از تهيه آنها
مطمئن باشد، زيرا وابستگى در امور يادشده، وابستگى سياسى و فرهنگى را به دنبال
دارد و اهرم فشارى از سوى بيگانگان جهت اعمال سياستهاى خود خواهد بود و بسيار
روشن است كه اين فشارها در كند كردن حركت رشد و توسعه تأثيرگذار است، چرا كه
كشورهاى نيرومند، معمولًا اصرار دارند ديگران را عقب نگاه دارند تا از اين طريق
بازارهاى پر رونقى براى محصولات خود فراهم سازند.