نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 405
براى آنان نخواهد بود چرا كه موضوع تحريم، «شراب به طور مطلق» است و حكمت و
علّت آن جنبه غالبى دارد و همچنين در واجبات و محرمات ديگر.
سوم اينكه: اعتراف به فلسفه احكام هرگز به معناى قبول
قياسات ظنّى نيست چرا كه ممكن است ما فلسفه احكام را بپذيريم ولى قياسات ظنّى را
حجّت ندانيم و معتقد باشيم كه قياس تنها در جايى قابل قبول است كه قطعى باشد
(مانند قياس اولويت).
به همين دليل پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام عموماً بحث تعليل و فلسفه
احكام را پذيرفتهاند با اين حال قياسات ظنّى را حجّت نمىدانند (شرح بيشتر در اين
باره در «منابع استنباط از ديدگاه فقهاى اسلام» گذشت).
فصل دوم: آيات و روايات مربوط به فلسفه احكام و افعال خدا
گرچه در بحثهاى گذشته اشاراتى به آيات و روايات مربوط به اين بحث داشتيم ولى
لازم است اين آيات و روايات به صورت مشروح ترى مورد بررسى قرار گيرد.
1. آيات و روايات مربوط به جهان تكوين
در اين فصل به آيات و رواياتى اشاره مىشود كه دلالت دارد بر اينكه افعال الهى
در جهان تكوين از هدف و حكمتى برخوردار است چرا كه خداوند حكيم است و خلقت حكيم،
بدون حكمت نمىباشد و نيز به آيات و رواياتى اشاره مىشود كه دليل بر اين است كه
جهان تشريع در مسير جهان تكوين قرار دارد و مكمّل آن است؛ پس جهان تشريع نيز
برخوردار از هدف و حكمت است كه همان تكامل انسان باشد. به بيان ديگر: تكاليف و
دستورات الهى در جهان تشريع مصداقى از مصاديق افعال تكوينى خدا و داراى هدف و غرضى
مىباشند.
الف) آيات
آيات فراوانى در قرآن آمده كه دلالت بر حكيمانه بودن عالم تكوين و برخوردارى
آفرينش همه مخلوقات از غرض و هدفى خاص مىكند، كه از آن جمله است:
1. « «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»؛ من جن و انس را نيافريدم
جز براى اين كه عبادتم كنند (و راه تكامل را بپويند)». [1]
2. « «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ
عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ»؛ آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريدهايم، و به سوى ما بازنمىگرديد». [2]
3. « «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ
لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر
عمل مىكنيد». [3]