نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 163
اعتماد مىكنند و در مكاتبات، اقرارها، استدلالها، منازعات و اسناد معاملات و
... ظواهر سخن هر گويندهاى را به نفع يا ضرر او حجّت قرار مىدهند و شارع مقدّس
اسلام نيز در گفتگوى خود با مردم، از طريقه اهل سخن خارج نشده و روش جديدى ابداع
نكرده بلكه طريقه آنان را امضا كرده است.
2. لزوم نقض غرض
زيرا غرض از وضع الفاظ و قوانين مربوط به حقيقت و مجاز، استعاره، كنايه و ...،
تفهيم و تفهّم است و با عدم حجيّت ظواهر، اين غرض تأمين نخواهد شد. [1]
حجيّت ظواهر قرآن و بررسى سخن اخبارىها:
اهل سنّت بحث حجيّت ظواهر قرآن را مسلّم گرفته و گفتهاند: ظاهر قرآن حجّت است
مگر آن كه دليلى بر تأويل، تخصيص يا نسخ آن داشته باشيم. [2]
اين بحث در كتب علم اصول شيعه به طور مبسوطتر مطرح شده، و علّت آن پيدايش
تفكّر اخبارىها مبنى بر عدم امكان استنباط احكام از ظواهر قرآن است.
اخبارىها مىگويند: «روايات متعددى در منع تفسير قرآن و استنباط احكام از آن
وارد شده و ما در غير ضروريات دين، راهى جز «سماع عن الصادقين عليهم السلام»
نداريم. [3] گاه
مىگويند: دانش قرآن مخصوص پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم
السلام است، زيرا ايشان مخاطب قرآن هستند نه ديگران و مردم بايد در فهم قرآن به
ايشان مراجعه كنند». [4]
با آن كه عقيده اخبارىها توسّط محقّقان معروف از علماى اماميّه مورد نقد قرار
گرفته و جواب داده شده، ولى متأسّفانه عدهاى نتوانسته يا نخواستهاند ميان نظر
اخبارىها و سايرين فرق بگذارند. آنان افكار خاصّ اخبارىها در اين زمينه را به
تمام علماى مكتب اهل بيت عليهم السلام نسبت دادهاند و به جاى بررسى مجموع احاديث
در اين موضوع و يا مراجعه به آراى دانشمندان شيعه، روايات خاصّى را به صورت گزينشى
پيدا كرده و حتّى گاهى حديثها را تقطيع نموده و بدون بررسى فقه الحديث و بدون
جستجو از ساير روايات و پيگيرى از مخصِّص و مقيِّد و ناسخ و معارض، برداشت ابتدايى
خود را از روايات و عقيده اخبارىها را درباره قرآن، موضع همه علماى شيعه جلوه
داده بلكه موضع رسمى مذهب اهل بيت عليهم السلام به حساب آوردهاند. [5]
عجب آن كه در يكى از اين كتابها مطلبى را درباره قرآن به شيعه نسبت داده و
آدرس مطلب را به كتاب يكى از اخبارىها به نام «مشارق الشموس الدرّية» داده است. [6]
به هر حال اخبارىها به ظواهر رواياتى استدلال كردهاند كه هيچ كدام دلالت بر
مقصود آنها