نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 159
وظيفه عملى انسان را مشخص مىكند.
علمى كه اين گونه مباحث در آن صورت مىگيرد، «علم اصول» نام دارد و به چنين
حكمى كه با ادلّه ظنى و يا با اجراى اصول هنگام شك به دست مىآيد، «حكم ظاهرى»
مىگويند و البتّه ادلّه حجيّت احكام ظاهرى بايد با قطع و يقين ثابت گردد، لذا
مشهور گفتهاند: «ظنّية الطريق لا تنافى قطعيّة الحكم».[1]
برخى از علماى اهل سنّت در ترتيب ادلّه چنين گفتهاند: اوّلين دليلى كه مجتهد
را از همه ادلّه ديگر بىنياز مىكند و با وجود آن به هيچ دليل ديگرى نياز ندارد،
اجماع است كه اگر آن را به دست آورد لازم نيست ساير ادلّه را پىگيرى كند و لذا
كتاب و سنّت مخالف با آن را بايد تأويل كند يا منسوخ بداند، سپس در رتبه دوم نوبت
به كتاب و سنّت متواتر، آنگاه نوبت به خبر واحد و قياس مىرسد. [2]
اينك با توجّه به اين مقدّمات، بحث را ابتدا با طرح منابعى كه فى الجمله مورد
اتّفاق است آغاز نموده و سپس به ذكر منابع ديگر استنباط مىپردازيم.
منابع اصلى و مورد اتّفاق در استنباط:
الف) قرآن مجيد
اساسىترين و مهمترين مأخذ احكام خداوند، قرآن است. كتاب خدا مشتمل بر اصول
عقايد، تاريخ، اخلاق و احكام است. بخش مربوط به احكام را اصطلاحاً «آيات الاحكام»
يا «احكام القرآن» ناميدهاند. گفته شده: تعداد آيات الاحكام در قرآن، پانصد آيه
است. [3] ولى
برخى گفتهاند: از معظم آيات قرآن به نحوى، استفاده احكام مىشود: به نحو صريح يا
با استنباط از آيهاى بدون ضميمه كردن آيات ديگر، يا با انضمام دو يا چند آيه به
يكديگر [4] و يا با
انضمام آيه، به روايتى كه مفسِّر و مبيِّن آن است، ولى اين سخن سخنى اغراقآميز
است.
در كشف الظّنون نخستين كتاب را درباره احكام القرآن، كتاب شافعى (م 204)
دانسته شده است [5] در حالى
كه ابن نديم در «الفهرست» در ضمن كتب آيات الاحكام از احكام القرآن كلبى ياد كرده است، [6] كه نام كامل وى
أبو نصر، محمّد بن سائب بن بشر كلبى است و از اصحاب امام صادق عليه السلام و از
دانشمندان اماميّه است. شيخ آقا بزرگ تهرانى در كتاب «الذّريعة» به استناد نوشته ابن نديم اوّلين كتاب احكام
قرآنى را از محمّد بن سائب كلبى دانسته و مىافزايد: وى در سال 146 قمرى وفات
يافته در حالى كه شافعى در سال 155 قمرى متولّد شده است. [7]
كتابهاى مربوط به آيات الاحكام فراوان هستند و شايد بسيارى از آنها در گذر
تاريخ از بين