2- قرآن و توسّل
از آيات ديگر قرآن نيز به خوبى استفاده مىشود كه وسيله قرار دادن مقام انسان صالحى در پيشگاه خدا و طلب چيزى از خداوند به خاطر او، به هيچ وجه ممنوع نيست و منافات با توحيد ندارد، در آيه 64 سوره «نساء» مىخوانيم:
وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَّلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيْماً:
«اگر آنها هنگامى كه به خويشتن ستم كردند (و مرتكب گناهى شدند) به سراغ تو مىآمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش مىكردند و تو نيز براى آنها طلب عفو مىكردى، خدا را توبهپذير و رحيم مىيافتند».
و نيز در آيه 97 سوره «يوسف» مىخوانيم كه: برادران يوسف از پدر تقاضا كردند در پيشگاه خداوند براى آنها استغفار كند و يعقوب عليه السلام نيز اين تقاضا را پذيرفت.
در آيه 114 سوره «توبه» نيز موضوع استغفار ابراهيم عليه السلام در مورد پدرش آمده كه تأثير دعاى پيامبران درباره ديگران را تأئيد مىكند و همچنين در آيات متعدّد ديگر قرآن اين موضوع منعكس است.
***
3- روايات اسلامى و توسّل
از روايات متعدّدى كه از طرق شيعه و اهل تسنن در دست داريم، نيز به خوبى استفاده مىشود كه توسّل، به آن معنى كه در بالا گفتيم هيچ گونه اشكالى ندارد، بلكه كار خوبى محسوب مىشود، اين روايات بسيار فراوان است و در كتب زيادى نقل شده كه ما به چند نمونه از آنها- كه در كتب معروف اهل تسنن مىباشد- اشاره مىكنيم: