البته نمىتوان انكار كرد، بعضى از مسلماننماها بدون رعايت روح اسلامى اين قانون، از آن سوء استفاده كرده و براى خود حرم سراهاى ننگينى بر پا نموده و به حقوق زنان و همسران خود تجاوز كردهاند.
ولى اين عيب از قانون نيست و اعمال آنها را نبايد به حساب دستورهاى اسلام گذاشت، كدام قانون خوبى است كه افراد سودجو از آن، بهرهبردارى نامشروع نكردهاند؟
***
3- آيا تعدد ازواج ممكن است؟
در اينجا بعضى سؤال مىكنند ممكن است شرائط و كيفياتى كه در بالا گفته شد، براى زن يا زنانى نيز پيش آيد، آيا در اين صورت مىتوان اجازه داد كه دو شوهر يا بيشتر براى خود انتخاب كنند؟
جواب اين سؤال چندان مشكل نيست.
اولًا- (بر خلاف آنچه در ميان عوام معروف است) ميل جنسى در مردان به مراتب بيش از زنان است و از جمله ناراحتىهائى كه در كتب علمى مربوط به مسائل جنسى درباره غالب زنان ذكر مىكنند، «سرد مزاجى» است، در حالى كه در مردان، موضوع بر عكس است، و حتى در ميان جانداران ديگر نيز همواره ديده مىشود كه تظاهرات جنسى، معمولًا از جنس نر شروع مىشود.
ثانياً- تعدد همسر در مورد مردان هيچ گونه مشكل اجتماعى و حقوقى ايجاد نمىكند، در حالى كه درباره زنان، اگر فرضاً دو همسر انتخاب كنند، مشكلات فراوانى به وجود خواهد آمد كه سادهترين آنها مسأله مجهول بودن نسب فرزند است كه معلوم نيست، مربوط به كدام يك از دو همسر مىباشد، و