هنگام بازگشت از حج» تفسير شده است. «1»
ولى در حقيقت همه اينها در آيه فوق مندرج است؛ زيرا «استطاعت» در اصل به معنى توانائى است كه شامل تمام اين امور مىشود.
ضمناً از آيه فوق استفاده مىشود كه: اين قانون، مانند ساير قوانين اسلامى اختصاص به مسلمانان ندارد بلكه همه موظفند آن را انجام بدهند و قاعده معروف الْكُفَّارُ مُكَلَّفُونَ بِالْفُرُوعِ كَما أَنَّهُمْ مُكَلَّفُونَ بِالاصُولِ: «كافران همان طور كه به اصول دين موظفند به انجام فروع نيز مكلف مىباشند» «2» با آيه فوق و مانند آن تأييد مىشود، گرچه شرط صحيح بودن اين گونه اعمال و عبادات، اين است كه: نخست اسلام را بپذيرند و سپس آنها را انجام بدهند ولى بايد توجه داشت عدم قبول اسلام، مسئوليت آنها را در برابر اين گونه وظائف از بين نمىبرد.
درباره اهميت اين مراسم بزرگ، و فلسفه حج، و آثار فردى و اجتماعى آن در ذيل آيات 196 تا 203 در سوره «بقره» مشروحاً بحث شد. «3»
و در پايان آيه براى تأكيد و بيان اهميت مسأله حج مىفرمايد: «و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده؛ زيرا) خداوند از همه جهانيان بى نياز است» «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ».
واژه «كفر» در اصل به معنى «پوشانيدن» است و از نظر اصطلاح دينى معنى