responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 418
فطر؟
در پاسخ اين سؤال، بعضى گفته‌اند: هيچ مانعى ندارد آغاز اين سوره در «مكّه» نازل شده باشد و پايانش در «مدينه».
اين احتمال نيز قويّاً وجود دارد كه: تفسير فوق از قبيل بيان يك مصداق روشن و تطبيق آيه بر فرد واضح باشد.
بعضى نيز «تزكيه» را در اينجا به معنى دادن صدقه مالى دانسته‌اند.
مهم اين است كه: «تزكيه» معنى وسيعى دارد كه همه اين مفاهيم را در بر مى‌گيرد، هم پاكسازى روح از آلودگى شرك، هم پاكسازى از اخلاق رذيله، هم پاكسازى عمل از محرمات، و هر گونه ريا، و هم پاكسازى مال و جان به وسيله دادن زكات در راه خدا؛ زيرا طبق آيه: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيْهِمْ بِها: «از اموال آنها صدقه‌اى (زكات) بگير تا آنها را به وسيله آن پاكسازى و تزكيه كنى» «1» دادن زكات سبب پاكى روح و جان است.
بنابراين، تمام تفسيرها ممكن است در معنى گسترده آيه، جمع باشد.
قابل توجه اين كه: در آيات فوق، نخست سخن از تزكيه و بعد ذكر پروردگار و سپس نماز است.
به گفته بعضى از مفسران، مراحل عملى مكلف سه مرحله است:
نخست، «ازاله عقائد فاسد از قلب»، سپس «حضور معرفة اللّه و صفات و اسماء او در دل»، و سوم «اشتغال به خدمت»، آيات فوق در سه جمله كوتاه به اين سه مرحله اشاره كرده است. «2»
اين نكته نيز قابل توجه است كه: «نماز» را فرع بر «ذكر پروردگار» مى‌شمرد، اين به خاطر آن است كه: تا به ياد او نيفتد و نور ايمان در دل او


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 418
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست