شرف ما بر باد مىرود، كودكان ما اسير، و جنگجويان ما كشته مىشوند. «1»
آيات فوق، سرانجام اين ماجرا را بازگو مىكند.
بعضى معتقدند: اين آيات قبل از ماجراى يهود «بنى نضير» نازل شده و حكايت از حوادث آينده اين ماجرا مىكند، و به همين دليل، آن را از خبرهاى غيبى قرآن مىشمرند.
لحن آيات، كه به صورت فعل مضارع ذكر شده، گرچه اين نظر را تأييد مىكند ولى پيوند اين آيات با آيات پيشين، كه بعد از ماجراى شكست «بنى نضير» و تبعيد آنها نازل گرديده، نشان مىدهد كه اين آيات نيز بعد از اين ماجرا نازل شده، و تعبير به فعل مضارع به عنوان حكايت حال است (دقت كنيد).
***
تفسير:
نقش منافقان در فتنههاى يهود
بعد از بيان ماجراى طايفه يهود «بنى نضير» در آيات گذشته، و شرح حال سه گروه از مؤمنان يعنى «مهاجرين» و «انصار» و «تابعين»، با ويژگيهاى هر كدام، در آيات مورد بحث به شرح حال گروه ديگرى يعنى منافقان و نقش آنها در اين ماجرا مىپردازد، تا وضع حال همه را در مقايسه با يكديگر روشنتر سازد، و اين روش قرآن است كه براى معرفى گروهها، آنها را در مقايسه با يكديگر قرار مىدهد.