responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 260
بپذيرند، مى‌پذيرند.
در اين كه: فرق ميان «بيّنات»، «زبر» و «كتاب منير» چيست؟ مفسران نظرات مختلفى اظهار داشته‌اند، كه از همه روشن‌تر دو تفسير زير است:
1- «بيّنات» به معنى دلائل روشن و معجزاتى است كه حقانيت پيامبر را به ثبوت مى‌رساند، اما «زبر» جمع «زبور» به معنى كتاب‌هائى است كه خط آنها با استحكام نوشته شده (همچون نوشته بر سنگ و مانند آن)، كه در اينجا كنايه از استحكام مطالب آن است. «1»
و به هر حال، اشاره به كتاب‌هائى است كه قبل از موسى عليه السلام نازل شده، در حالى كه «كتاب منير» اشاره به كتاب موسى‌ و كتب آسمانى ديگرى است كه بعد از آن نازل گرديده (زيرا در قرآن مجيد در سوره «مائده» آيات 44 و 46 از «تورات» و «انجيل» به عنوان هدايت و نور، ياد شده، و در آيه 15 همان سوره در مورد قرآن مجيد تعبير «نور» نيز آمده است).
2- منظور از «زبر» آن قسمت از كتب انبياء است، كه تنها محتوى پند و اندرز و نصيحت و مناجات بوده (مانند «زبور» داود) و اما «كتاب منير» آن دسته از كتاب‌هاى آسمانى است كه، داراى احكام و قوانين و دستورات مختلف اجتماعى و فردى است، مانند «تورات»، «انجيل» و «قرآن» و اين تفسير مناسبتر به نظر مى‌رسد.
*** در آخرين آيه مورد بحث، به كيفر دردناك اين گروه، اشاره كرده مى‌فرمايد: چنان نبود كه آنها از كيفر الهى مصون بمانند، و دائماً به تكذيب‌هاى


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست