براى آن كه از آن اندرز گيرد، دنيا مسجد دوستان خداست، و نمازگاه فرشتگان پروردگار، و محل نزول وحى الهى، و تجارتخانه اولياء حق! ...». «1»
***
3- اين علوم پنج گانه مخصوص خدا است
گذشته از اين كه: لحن آيه فوق، حكايت از اين دارد كه: آگاهى از قيامت و نزول باران و چگونگى جنين در رحم مادر، و امورى را كه انسان در آينده انجام مىدهد، و محل مرگ او، در اختيار خداوند است و ديگران را به آن راهى نيست، رواياتى كه در تفسير آيه نيز وارد شده، اين حقيقت را تأكيد مىكند.
از جمله در حديثى مىخوانيم: انَّ مَفاتِيْحَ الْغَيْبِ خَمْسٌ لايَعْلَمُهُنَّ الَّا اللَّهُ وَ قَرَأَ هذِهِ الآيَةَ: «كليدهاى غيب پنج است، كه هيچ كس جز خدا نمىداند، سپس آيه فوق را تلاوت فرمود». «2»
در روايت ديگرى كه در «نهج البلاغه» آمده، مىخوانيم: هنگامى كه على عليه السلام از بعضى حوادث آينده خبر مىداد، يكى از ياران عرض كرد: اى اميرمؤمنان! از غيب سخن مىگوئى؟ و به علم غيب آشنائى؟
امام خنديد، و به آن مرد كه از طايفه «بنى كلب» بود فرمود: يَا أَخَا كَلْبٍ! لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ، وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْمٍ، وَ إِنَّمَا عِلْمُ الْغَيْبِ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ مَا عَدَّدَهُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِقَوْلِهِ إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ ... فَيَعْلَمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مَا فِي الأَرْحَامِ، مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى، وَ قَبِيحٍ أَوْ جَمِيلٍ، وَ سَخِيٍّ أَوْ بَخِيلٍ، وَ شَقِيٍّ أَوْ سَعِيدٍ، وَ مَنْ يَكُونُ فِي النَّارِ حَطَباً أَوْ فِي الْجِنَانِ لِلنَّبِيِّينَ مُرَافِقاً، فَهَذَا عِلْمُ الْغَيْبِ الَّذِي لايَعْلَمُهُ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ، وَ مَا سِوَى ذَلِكَ فَعِلْمٌ عَلَّمَهُ اللَّهُ نَبِيَّهُ