بيرون رفتهاند و از اين نظر بازنشسته شدهاند».
بعضى ديگر آن را به مردان خَصِىّ: «خواجه».
و بعضى ديگر به «خنثى» كه آلت رجوليت مطلقاً ندارد، تفسير كردهاند.
اما آنچه بيش از همه مىتواند قابل قبول باشد و در چند حديث معتبر از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نقل شده، اين است كه: منظور از اين تعبير، مردان ابلهى است كه به هيچ وجه احساس جنسى ندارند، و معمولًا از آنها در كارهاى ساده و خدمتكارى استفاده مىكنند، تعبير به «التابعين» نيز همين معنى را تقويت مىكند. «1»
اما از آنجا كه اين وصف، يعنى عدم احساس ميل جنسى درباره گروهى از پيران صادق است بعيد نيست مفهوم آيه توسعه داشته و اين دسته از پير مردان نيز در معنى آيه داخل باشند.
در حديثى از امام كاظم عليه السلام نيز روى اين گروه از پير مردان تكيه شده است.
ولى به هر حال مفهوم آيه اين نيست كه اين دسته از مردان همانند محارمند، قدر مسلّم اين است كه پوشيدن سر يا كمى از دست و مانند آن در برابر اين گروه واجب نيست.
***
7- كدام اطفال از اين حكم مستثنا هستند
گفتيم: دوازدهمين گروهى كه حجاب در برابر آنها واجب نيست، اطفالى هستند كه از شهوت جنسى هنوز بهرهاى ندارند.
جمله «لِمْ يَظْهَرُوا» گاهى به معنى لَمْ يَطَّلِعُوا: «آگاهى ندارند» و گاه به معنى