responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 411
اگر بخواهد نزد قاضى برود و فرياد بكشد كه فوراً حدّ قذف درباره او اجرا مى‌شود؛ زيرا قاضى چه مى‌داند او راست مى‌گويد، شايد دروغ باشد، و اگر بخواهد چهار شاهد بطلبد اين نيز با حيثيت و آبروى او نمى‌سازد.
به علاوه، ممكن است ماجرا در اين ميان پايان گيرد.
از سوى ديگر، افراد بيگانه زود يكديگر را متهم مى‌سازند ولى مرد و زن كمتر يكديگر را به اين مسائل متهم مى‌كنند، و به همين دليل، در مورد بيگانگان آوردن چهار شاهد لازم است و الَّا حدّ قذف اجرا مى‌گردد، ولى در مورد دو همسر چنين نيست و به اين دليل، حكم مزبور از ويژگى‌هاى آنهاست.
***
2- برنامه مخصوص «لعان»
از توضيحاتى كه در تفسير آيات بيان شد، به اينجا رسيديم كه براى دفع حدّ قذف از مردى كه زن خود را متهم به زنا ساخته لازم است، چهار مرتبه خدا را گواه گيرد كه راست مى‌گويد كه در حقيقت هر يك از اين چهار شهادت در اين مورد خاص، جانشين شاهدى شده است، و در مرتبه پنجم، براى تأكيد بيشتر، لعنت خدا را به جان مى‌خرد اگر دروغگو باشد.
با توجه به اين كه: اجراى اين مقررات، معمولًا در يك محيط اسلامى و توام با تعهدات مذهبى است، هنگامى كه كسى ببيند، بايد در مقابل حاكم اسلامى اين چنين قاطعانه خدا را به گواهى بطلبد و لعن بر خود بفرستد، غالباً از اقدام به چنين خلافى خود دارى مى‌كند، و همين سدى بر سر راه او و اتهامات دروغين مى‌گردد، اين در مورد مرد.
اما اين كه زن براى دفاع از خود بايد چهار بار خدا را به گواهى طلبد كه اين نسبت دروغ است، به اين خاطر مى‌باشد كه تعادل ميان شهادت مرد و زن برقرار


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 411
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست