نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 639
منظور از «منى؛ آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است كه به خيالات شبيهتر است و
آنها كه گرفتار اين گونه آرزوها مىشوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مىدهند
و سرانجام به جايى نمىرسند. از سوى ديگر تكيه بر اين گونه آرزوها تمام فكر و عمر
انسان را به خود مشغول مىدارد و از پرداختن به معاد باز مىدارد.
اين همان چيزى است كه در حديث معروفى كه هم از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و
آله نقل شده و هم از امير مؤمنان على عليه السلام در نهجالبلاغه، فرمودند:
«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ
الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ
وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَة؛ اى مردم چيزى كه بر شما مىترسم
دو چيز است:
پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز، چرا كه پيروى از هواى نفس شما را از
حق باز مىدارد و آرزوهاى دور و دراز آخرت را به فراموشى مىسپارد». [1]
در پانزدهمين توصيه مىفرمايد: «عقل، حفظ و نگهدارى تجربههاست»؛ (وَ الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ).
اشاره به اينكه هنگامى كه تجربهها جمعآورى شود با توجّه به اينكه «حكم
الامثال فيما يجوز و فيما لا يجوز واحد؛ حوادث مشابه نتيجه مشابه دارند» و حديث
معروف «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يُلْدَغُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَيْنِ؛ انسان با ايمان
از يك سوراخ دو بار گزيده نمىشود» [2] سبب مىشود كه انسان، راه صحيح را در برخورد با حوادث
آينده پيدا كند و از تجربيات پيشينيان درس بگيرد و از زيانهاى ناشى از خطاها رهايى
يابد.
بسيارى از قواعد كلى عقلى از همين تجربيات جزيى برگرفته شده (طبق قاعده
استقراء منطقى) البته اين تجربهها گاه مربوط به خود انسان است و گاه از
[1]. نهجالبلاغه، خطبه 42 و در
بحارالانوار، ج 2، ص 35، ح 37 نيز با كمى تفاوت از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و
آله نقل شده است.