نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 434
تو همراهى مىكنند همان شكست خوردگان غزوات اسلامى و فرزندان آنها و رسوبات
دوران جاهليّتند.
جمله «مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ، وَ
التَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ» بر گرفته از
اين آيه شريفه است: «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ
مِنَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَّضِيَ
اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا
الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيم» [1].
آن گاه امام عليه السلام نيروهاى خود را در چند جمله معرفى مىكند:
نخست مىفرمايد: «لشكرى كه جمعيتشان شديد و به هم فشرده است»؛ (شَدِيدٍ زِحَامُهُمْ).
سپس مىفرمايد: «و به هنگام حركت غبارشان آسمان را تيره و تار مىكند»؛ (سَاطِعٍ قَتَامُهُمْ). [2]
در سومين معرفى مىافزايد: «آنها لباس شهادت در تن دارند و بهترين ملاقات براى
آنها ملاقات با پروردگارشان است»؛
(مُتَسَرْبِلِينَ [3]
سَرَابِيلَ الْمَوْتِ أَحَبُّ اللِّقَاءِ إِلَيْهِمْ لِقَاءُ رَبِّهِمْ).
در چهارمين وصف مىفرمايد: «و همراه آنها لشكرى از فرزندان بدرند با شمشيرهاى
هاشمى كه مىدانى لبه تيز آنها با پيكر برادر و دايى و جد و خاندانت چه كرد و آن
(مجازات) از ستمكاران دور نيست»؛ (وَ قَدْ
صَحِبَتْهُمْ ذُرِّيَّةٌ بَدْرِيَّةٌ سُيُوفٌ هَاشِمِيَّةٌ، قَدْ عَرَفْتَ
مَوَاقِعَ نِصَالِهَا [4] فِي أَخِيكَ وَ خَالِكَ وَ جَدِّكَ وَ أَهْلِكَ «وَ ما هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ»).
[3]. «متسربلين» در اصل از سربال به
معناى پيراهن گرفته شده و متسربل به كسى مىگويند كه پيراهنى در بر كند و در اينجا
امام عليه السلام شهادت را تشبيه به پيراهنى كرده است كه جنگجويان از لشكرش آن را
در تن پوشيدهاند؛ پيراهنى است زينتى و زيبا.
[4]. «نصال» جمع «نصل» بر وزن «نسل»
به معناى پيكان تير يا لبه شمشير است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 434